کشف خصوصیات ژنتیکی مشترک کودکان نابغه و مبتلایان به اوتیسم

این یافته جدید می تواند توضیحی برای این نکته باشد که چرا این دو گروه در برخی خصوصیات خاص اشتراکات ژنتیکی دارند از جمله برخورداری از حافظه بسیار خوب.

در این مطالعه که در دانشگاه دولتی اوهایو صورت گرفته است محققان DNA 12 کودک با توانایی خیره کننده در یادگیری موسیقی، ریاضیات و سایر موارد مشابه را مورد بررسی دقیق قرار دادند. آنها همچنین 39 فرد دیگر که همگی از اعضای خانواده های این کودکان بودند را نیز مورد مطالعه قرار دادند که در میان آنها 10 فرد مبتلا به اوتیسم و 4 نابغه اوتیسمی نیز دیده می شد.

نتایج این بررسی نشان داد نشانگرهای ژنتیکی در کروموزوم یک وجود دارد که در بین کودکان نابغه و بستگان مبتلا به اوتیسم آنها مشترک است. البته محققان هنوز نتوانسته اند جهش های ژنتیکی خاصی را در این میان کشف کنند.

نتایج این مطالعه با استقبال برخی محققان از جمله دیوید هنری فلدمان از دانشگاه تافت همراه شده است. او می گوید: درخصوص ویژگیهای رفتاری اینگونه به نظر می رسد که میان کودکان نابغه و کودکان مبتلا به اوتیسم ارتباطی وجود دارد که نادیده گرفتن آن کاری دشوار است.

این مطالعه درحالی صورت گرفته که شمار چندان زیادی از کودکان در آن مورد بررسی قرار نگرفته اند. از این رو محققان در نظر دارند تا در آینده ای نزدیک این مطالعه را با جمعیت بزرگتری از کودکان انجام دهند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا