قم یکی از استان های پرظرفیت اکتشافی کشور است

به گزارش ایرنا، وحید فتوتی روز سه شنبه در مراسم افتتاح عملیات ژئوفیزیک هوایی این استان قم، اظهار داشت: قم یکی از نخستین استان هایی است که این پروژه در آن آغاز به فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه منطقه ای که تحت پوشش این طرح قرار می گیرد، حدود 4 هزار کیلومتر مربع است، افزود: در بخش هایی از جنوب و غرب استان این طرح انجام می شود.

وی با اشاره به اهمیت کوتاه بودن فواصل پروازی در شناسایی ناهنجاری های اکتشافی، تصریح کرد: فواصل پروازی در نظر گرفته شده برای این طرح حدود 250 متر است که حدود 17 هزار و 600 کیلومتر خطی پرواز را شامل می شود.

وی با اشاره به انجام 11 پروژه ژئوفیزیک هوایی در کشور تا پیش از آغاز این پروژه، افزود: این نخستین پروژه استانی است و هیچکدام از پروژه های انجام شده، استانی نبوده و تنها بخش کوچکی از یک استان را شامل می شد.

فتوتی با بیان اینکه در این پروژه برای نخستین بار بیش از نیمی از یک استان که توان اکتشافی دارد، تحت پوشش قرار می گیرد، افزود: در این پروژه ارتفاع از سطح زمین 40 متر است، که این مساله دقت داده های تولید شده را بالا می برد.

این مقام سازمان زمین شناسی همچنین با بیان اینکه طی سه سال تمام اقدامات لازم در مورد این پروژه اعم از پردازش و تفسیر ناهنجاری های اکتشافی انجام خواهد شد، اظهار داشت: پس از آن برای ادامه عملیات اکتشافی که شامل زئو فیزیک زمینی و حفاری شناسایی است، در صورت اخذ گواهی کشف از سوی سازمان صنعت قم آن را از طریق انجام مراحل اداری و مناقصه به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: کل اعتبار هزینه شده برای این پروژه 60 میلیارد ریال است که از محل اعتبارات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تامین شده است.

فتوتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حدود 70 سال از عمر توسعه ژئو فیزیک هوایی در سطح دنیا می گذرد، افزود: به علت پیشرفت روز افزون فناوری، حتی کشورهای پیشرفته معدنی نیز از روش ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه ژئو فیزیک هوایی به دو روش هواپیمایی و بالگردی انجام می شود، افزود: در مناطقی که توپوگرافی آن خشن است، مانند بخش هایی از قم عملیات اکتشاف هوایی با استفاده از بالگرد انجام می شود.

وی با اشاره به کم هزینه بودن استفاده از بالگرد برای عملیات ژئوفیزیک هوایی در مقایسه با هواپیما، تصریح کرد: هم اکنون در مناطقی از دنیا با استفاده از هواپیما نیز این کار صورت می گیرد، و در ایران نیز این اقدام از ماه آینده به وسیله سازمان زمین شناسی آغاز می شود.

فتوتی با بیان اینکه امروز در جهان هیچکس نمی تواند منکر اهمیت بسزای مدل های سه بعدی حاصل از نتایج اکتشاف ژئوفیزیک هوایی باشد، افزود: این روش می تواند موقعیت کشف را به خوبی نشان دهد.

وی با اشاره به عقب بودن ایران در استفاده از پروژه مذکور برای کشف معدن در مقایسه با کشورهای پیشرفته معدنی جهان، تصریح کرد: برای نمونه استرالیا که یک کشور پیشرفته معدنی است، تاکنون بیش از 29.5 میلیون کیلومتر خطی در کشورش برداشت کرده، در صورتی که کل برداشت های انجام شده در ایران قبل از انقلاب و همچنین برداشت های انجام شده در بعد از انقلاب از سال 80 تاکنون تنها 500 هزار کیلومتر خطی بوده است.

وی افزود: حدود 40 سال قبل سازمان زمین شناسی کشور با فواصل پروازی حدود 7.5 کیلومتر به وسیله چند شرکت آمریکایی اقدام به انجام ژئوفیزیک هوایی نمود، که به رغم اینکه فواصل این پروفیل های پروازی 7 برابر کمتر از مقدار لازم برای اکتشاف بوده، ولی اطلاعات بدست آمده حاصل از آن کمک زیادی را به تهیه نقشه های زیر ساختی و نقشه های زمین شناسی کره است.

فتوتی خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 80 سازمان زمین شناسی کشور بنا به وظیفه حاکمیتی خود با همکاری چند شرکت مشاور نسبت به بومی سازی ژئوفیزیک هوایی اقدام کرد لذا امروز پس از گذشت چند سال از این اقدام کل فرایند اکتشاف شامل برداشت، پردازش و تفسیر داده های ژئوفیزیک که تاکنون به طور کلی در انحصار چند شرکت خارجی بوده در داخل سازمان زمین شناسی انجام می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو فروند بالگرد در مالکیت سازمان زمین شناسی برای پوشش کشوری عملیات هوایی اکتشاف قرار دارد، افزود: این سازمان در تلاش است طی 5 سال آینده اولویت های نخست اکتشافی کشور را به پایان برساند.

وی با بیان اینکه عملیات ژئوفیزیک هوایی بر مبنای ظرفیت موجود اکتشافی در کشور و محل های دقیق آن انجام می شود، افزود: بر این مبنا کشور برای زیر پوشش قرار گرفتن این پروژه به دو فاز تقسیم بندی شده که فاز نخست آن حدود دو میلیون و 700 هزار کیلومتر خطی را در بر می گیرد که بخش از آن با بالگرد و بخشی دیگر نیز با هواپیما انجام می شود.