تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان با آزمایش خون

بر اساس گزارش منتشر شده اخیر توسط دانشگاه کالج لندن (University College London) ، روش جدیدی در آزمایش تشخیص سرطان تخمدان زنان ابداع شده که در مقایسه با روش معمول و فعلی  آن از دقت بسیار بیشتری برخوردار است .

در یک پروژه تحقیقاتی چهار ده ساله ، پژوهشگران ، 46 هزار و 237 زن که آزمایش غربالگری سرطان خود را به طور سالانه پیگیری می کردند ، مورد بررسی قرار دادند . آن ها با استفاده از محاسبات آماری به تفسیر سطوح تغییر پروتئینی به نام آنتی ژن سرطان 125 در خون زنان پرداختند . پروتئین آنتی ژن سرطان 125 (CA125) خون به سرطان تخمدان ارتباط داشته و با اندازه گیری و کنترل تغییرات آن می توان به تشخیص زودهنگام این نوع سرطان کمک کرد .

محققان دریافتند که این روش آزمایشی جدید  ، سرطان را در 86 درصد از زنان مبتلا به سرطان تخمدان اپی‌ تلیال (epithelial ovarian cancer) را تشخیص می دهد در حالی که آزمایش های متداول در تشخیص این بیماری ، کمتر از نیمی از این زنان یعنی بین 41 تا 48 درصد را شناسایی می کند .

لازم به ذکر است که سرطان تخمدان دارای چندین نوع از جمله سرطان اپی‌ تلیال ، سرطان بوردرلاین و سرطان سلول ‌های زاینده بوده که شایع ترین آنها سرطان تخمدان اپی‌ تلیال است . احتمال ابتلای این نوع سرطان در زنان مجرد ، نازا و زنان بالای پنجاه سال بیشتر است . تشخیص این بیماری در مرحله اولیه آن شانس بهبودی را افزایش می دهد .

پروفسور اوشا منون (Usha Menon) از دانشگاه کالج لندن که در این پروژه تحقیقاتی همکاری کرده بود ، در این رابطه چنین توضیح می دهد :  " نتایج این پژوهش ها بسیار دلگرم کننده بوده که نشان می دهد استفاده از اندازه گیری سطوح تغییر پروتئین آنتی ژن سرطان 125 (CA125) در خون زنان باعث تشخیص زود هنگام بیماری سرطان تخمدان شده و به طور قابل توجهی در بهبود و نجات این گونه افراد موثر خواهد بود . "

با ردیابی چگونگی سطوح تغییر پروتئین CA125 در طول زمان ممکن است تا پژوهشگران بتوانند نشانه های اولیه ایجاد تومور را تشخیص دهند .

گفتنی است این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله غده شناسی بالینی (Clinical Oncology) به چاپ رسیده است .