مهار آنفولانزای پرندگان در یک قدمی مرزهای ایران

مقامات ترکیه در هفته گذشته اعلام کردند که شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان که موجب مرگ بیش از 40 هزار مرغ در این کشور تنها طی چهار ماه گذشته شده بود ، تحت کنترل در آمده و تمامی اقدامات لازم جهت مهار و جلوگیری از گسترش این بیماری انجام شده است . بر اساس اطلاعات منتشر شده ، مرکز بیماری فوق در منطقه بالیکسیر Balikesir در 400 کیلومتری جنوب غربی استانبول است .

در همین زمینه مهمت معزین اوغلو Mehmet Muezzinoglu وزیر بهداشت و سلامت ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد : " تمامی اقدامات احتیاطی و پیشگرانه لازم در این زمینه انجام شده و به این ترتیب طی روزهای گذشته مورد جدید ابتلا به این بیماری گزارش نشده است . "

خبرگزاری Anadolu به نقل از فرماندار این منطقه اعلام کرد ، تمامی پرندگان مظنون به این بیماری جمع آوری شده و مناطق مورد نیاز نیز ضد عفونی شده اند و در همین راستا قوانین شدید قرنطینه و عدم مجوز انتقال حیوانات در این بخش ها اجرا شده است .

بر اساس نظر کارشناسان ، اصلی ترین دلیل شیوع این بیماری در کشور ترکیه ، مهاجرت فصلی پرندگان وحشی به این کشور بوده و به همین دلیل علاوه بر انجام اقدامات فوق ، هر گونه شکار پرندگان تا اطلاع ثانوی در این مناطق ممنوع است .

لازم به توضیح است که آنفولانزای پرندگان گونه ای از بیماری های ویروسی و واگیردار محسوب می شود که عامل ایجاد کننده آن ویروسی از گونه Orthomyxooviridae  است . این ویروس دارای دو گونه مختلف بوده و با نام ها A و B  شناسائی می شوند .

تا کنون در مواردی استثنائی ،  ابتلای انسان به این بیماری نیز  مشاهده شده‌است . البته موارد ابتلای انسان به این بیماری تنها در چهار کشور ویتنام ، تایلند ، اندونزی و کامبوج مشاهده شده ‌است . همچنین موارد معدودی از انتقال انسان به انسان این بیماری نیز ثبت شده‌ است . تا کنون اقدامات مهمی برای پیگیری از گسترش این بیماری انجام شده و  بر همین اساس  شیوع ویروس در ژاپن ، مالزی و جمهوری کره به طور کامل کنترل شده است  .

به گفته کارشناسان ، مهمترین عوامل انتقال دهنده این بیماری به انسان ،  ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا

ارتباط مستقیم با لاشه‌های پرندگان کشته شده به‌ وسیله این بیماری است . بیشترین خطر ناشی از این ویروس در حوزه دامپروری و صنعت پرورش طیور گزارش شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا