تصفیه کامل پساب به کمک راکتورهای نسل جدید

محمد قاسمیان، مخترع این طرح درباره اهمیت چرایی اجرای این طرح در کشور گفت: مشکل گرفتگی بیو راکتورهای غشایی باعث شد تا ما تغییراتی در سیستم‌های کنونی اعمال کنیم؛ در این نوآوری، با ادغام دو راکتور با جریان ناپیوسته SBRیا منقطع(سیستم لجن فعال پر و خالی شونده تصفیه فاضلاب) و بیو راکتور غشایی(تکنولوژی که باعث ایجاد تصفیه بیولوژیکی با استفاده از جداسازی غشایی می‌شود) معایب گرفتگی مرتفع می شود.

وی افزود: در این سیستم، زمان هوادهی(فاز واکنش)، عمل فیلتراسیون توسط پمپ مکش درون راکتور انجام نمی‌گیرد. این عمل فقط در انتهای مرحله ته نشینی انجام می‌شود؛ این حالت باعث عبور پساب ته نشین شده در یک راکتور واحد از غشاء شده و کاهش گرفتگی را به دنبال دارد. همچنین برای کاهش گرفتگی، عمل شست و شوی معکوس توسط هوا نیز می تواند بسیار موثر واقع شود.

وی اظهار کرد: ادغام دو سیستم تصفیه جریان ناپیوسته و سیستم غشایی در راکتور ناپیوسته مجهز به غشای متحرک به صورتی انجام شده که ممبران(فیلتری که به روش اسمز معکوس عمل می کند و منافذی بسیار ریزی به اندازه میکرون دارد) شناور بوده و کنترل گرفتگی رایج ناشی از فرایند مکش پمپ را مسیر سازد.

وی تصریح کرد: این سیستم از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول آن راکتور است که واکنش در آن صورت می گیرد. این بخش محلی برای ورود فاضلاب و شامل محفظه ای از جنس پلاکسی گلاس است؛ در کف این محفظه سه سنگ هوای15 سانتی متر(به منظور انجام هوادهی) نصب شده است.

 این مخترع یاد آور شد: ممبران درون راکتور برای تسهیل عمل جا به جایی ناشی از پر و خالی شدن راکتور، مجهز به ریلی از جنس استیل است و به راحتی امکان حرکت عمودی ممبران را در ارتفاع راکتور میسر می سازد؛ ریل طوری طراحی شده که از یک سو مانع ورود ممبران به محوطه لجن در پایین راکتور می شود و از طرف دیگر امکان تماس لجن ته نشین شده در طی زمان ته نشینی را با ممبران به حداقل می رساند.

وی بیان کرد: ریل مذکور در قسمت بالا نیز حرکت ممبران را تا فضای آزاد( فری برد) ممکن می سازد. هوا توسط کمپرسور که دارای توان 30 وات بوده و از طریق لوله ای وارد سنگ های هوا شده و عمل هوا دهی را انجام می دهد. این راکتور دارای 10 سانتی متر فضای آزاد برای جلوگیری از سر ریز شدن فاضلاب به بیرون است.

به گفته قاسمیان، بخش دوم این دستگاه ممبران است. این بخش از جنس پلی پروپیلن و از نوع هالوفایبر است. بخش سوم این دستگاه نیز پمپ‌های ورودی فاضلاب به راکتور و خروجی فاضلاب تصفیه شده از ممبران است؛ این پمپ ها از نوع تزریقی بوده و جریانی متغیر کمتر از 100 لیتر در روز را تامین می کند.

وی گفت: بخش چهارم این دستگاه هم سیستم کنترل و فرمان است . این بخش از یک رله هوشمند برای ایجاد فازهای چهار گانه تزریق، هوادهی، ته نشینی و تخلیله به کار گرفته شده است. فاز ابتدایی یا تزریق یک ساعت، فاز هوادهی یا واکنش 5 ساعت، فاز ته نشینی یک ساعت و فاز تخلیه نیز یک ساعت در نظر گرفته شده است. این زمان ها کاملا قابل انعطاف بوده و رله مذکور این شرایط را فراهم می آورد.

وی افزود: اجزاء مذکور این امکان را فراهم می آورد تا راکتور پس از انجام عمل تغذیه و هوادهی، پس از گذشت زمان ته نشینی، عمل تخلیه را بدون افت انرژی ناشی از ذرات معلق به وجود آورد. در این زمان نیاز به شست و شوی ممبران کاهش می یابد و ظرفیت طرح نسبت به راکتورهای غشایی افزایش خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا