فن آفرینی سبب رونق اقتصاد دانایی محور و کسب و کار دانش بنیان در کشور می شود

 دکتر محمد فرهادی روز شنبه در مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره ملی فناوری شیخ بهایی و اولین المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی گفت: امروزه زنجیره توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیازمند حلقه گمشده ای است که استحکام و پیوستگی آن را تضمین کند و این حلقه گمشده فن آفرینی است که هدف اصلی آن تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصولات دانش بنیان و نهایتا تولید ثروت در راستای رفاه جامعه است.

وی افزود: بدون شک اهتمام به فن آفرینی از یک سو باعث رونق اقتصاد دانایی محور و شکل گیری کسب و کارهای دانش محور می شود و از سوی دیگر پشتوانه ای است برای نوآوران و فن آوران تا با پشتکار و دلگرمی پای در میدان نهند.

فرهادی گفت: با توجه به ماموریت های مطرح در قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم این وزارتخانه توجه خاص به توسعه کارآفرینی مبتنی بر فناوری دارد.

وزیر علوم همچنین گفت: حمایت از توسعه ارتباطات بین المللی در حوزه علم و فناوری یکی از برنامه های اصلی وزارت علوم در دولت تدبیر و امید است و این وزارت با جدیت از ادامه فعالیت های مرکز منطقه ای یونسکو در اصفهان (IRIS) برای یک دوره دیگر حمایت می کند.

وی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که شکل گیری و موفقیت آن نتیجه تعامل دولت، دانشگاه و صنعت با هدف پاسخگویی به نیاز توسعه فناوری در کشور بود پس از مطالعات بسیار و بررسی نمونه های مشابه در سایر نقاط جهان اولین مرکز رشد فناوری کشور و به تبع آن پارک علم و فناوری را راه اندازی کرد.

وی افزود: خوشبختانه تجربه کسب شده در ایران متناسب با توسعه علمی و تحقیقاتی کشور روند بسیار مطلوبی را طی کرد به گونه ای که اکنون 36 پارک علم و فناوری و بیش از 150 مرکز رشد فناوری در کشور مشغول فعالیت هستند.

وزیر علوم گفت: این تجربیات و توانمندی ها باعث شد که سازمان علمی آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اولین مرکز منطقه ای را در زمینه توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری (IRIS) را در اصفهان راه اندازی کند.

فرهادی افزود: این مرکز مهم علمی و بین المللی از زمان تاسیس تا کنون اقدامات ارزشمندی را در عرصه بین الملل انجام داده است که برگزاری سمینارهای آموزشی در کشور های مختلف نظیر مالزی و چین و ارایه مشاوره های تخصصی به کشورهای مختلف اعم از نیجریه و عمان برای آشنایی با فرآیندهای مدیریت پارک های علم و فناوری بخشی از این اقدامات است.

وی با اشاره به اینکه حمایت از توسعه ارتباطات بین المللی در توسعه علم و فناوری یکی از برنامه های اصلی وزارت علوم در دولت تدبیر و امید است گفت: این وزارتخانه با جدیت از ادامه فعالیت های مرکز منطقه ای یونسکو در اصفهان (IRIS) برای یک دوره دیگر حمایت می کند.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید فعالیت های این مرکز بین المللی در سطوح مختلف از جمله گسترش دامنه فعالیت های مرکز به سایر کشورهای در حال توسعه و نیز افزایش ارتباطات بین پارک های علم و فناوری ایران و دیگر کشورها و نیز توسعه تعاملات بین شرکت های دانش بنیان داخلی و خارجی با جدیت دنبال شود.

فرهادی در پایان ابراز امیدواری کرد که یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در روزهای برگزاری به اهداف مورد نظر خود در زمینه برقراری ارتباط صاحبان ایده با سرمایه گذاران دست یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا