مردی که همانند خفاش ها می شنود!

چه زمانی متوجه حس شنوایی استثنایی خود شدید؟

حدود 3 یا 4 سالگی همراه با برادرم دیوید که یک سال از من کوچکتر است و مثل من نابیناست متوجه چنین ویژگی شدیم. زمانی که والدین ما میخ های فلزی را درون زمین می کوبیدند من و دیوید متوجه صدای قوی و محکم آن ها می شدیم و آن جا بود که متوجه شدیم می توانیم از این حس استفاده کنیم.

زمان بازی کردن با برادرمان که مثل ما نابینا نبود این حس درون ما قوی تر و دقیق تر شد. زمانی که این حس چندان قوی نبود هنگام بازی  او  به جای پنهان شدن به سادگی در حیاط و در میان چمن ها می ایستاد که پیدایش کنیم ,با گذشت زمان و تقویت این حس توانستیم او را  به سادگی پیدا کنیم و حتی بعد ها که  پشت درختان پنهان می شد ما با استفاده از همین حس که  بسیار قوی تر شده بود باز هم موفق به پیدا کردنش می شدیم.

 این حس بعد ها درون شما کامل تر شد؟

بله, من و دیوید بعد ها در سن 13 یا 14 سالگی بدون  کمک از کسی دوچرخه سواری یاد گرفتیم و علاوه بر استفاده از حسی که پیش از این داشتیم از سایر ویژگی های محیط اطراف مثل شیب جاده , کیفیت جاده (اینکه شن های موجود در مسیر سست هستند و یا متراکم) استفاده می کردیم. در طول مسیر همواره به صدای حرکت درختان و گیاهان اطراف جاده در اثر باد و حتی صندوق پستی که در مسیرمان بود دقت می کردیم.

شما بدون گذراندن هیچ دوره آموزشی توانایی انجام این کار ها را دارید؟

بله, زمانی که به کالج می رفتیم مدام به ما گوشزد می کردند که انجام چنین کارهایی مناسب نیست زیرا افراد نابینا به اندازه کافی از بقیه متفاوت هستند و انجام این کارها بیش تر از پیش آن ها را از سایرین متمایز می سازد. اما هر دوی ما نسبت به این حرف ها کاملا بی توجه بودیم و سعی می کردیم تا زمانی که با این افراد در تماس هستیم فعالیت های عادی خود را کنار بگذاریم و بعد از بازگشت به منزل به حالت عادی خود باز می گشتیم.

آیا هنوز از این حس برای رفت و آمد های روزمره خود استفاده می کنید؟

زمانی که  برای اولین بار به مکانی تازه می روم اطلاعات و ابهامات زیادی برای تحلیل کردن وجود دارد , با گوش دادن به تمام سر و صداهای اطراف خواه صحبت کردن افراد باشد یا صدای ماشین های گوناگون تلاش می کنم تا اندازه محیطی که در آن قرار دارم را حدس بزنم و زمانی که در حال صحبت کردن هستم هم زمان  به تغییراتی که در اطراف و پشت سرم روی می دهند توجه می کنم.

با گذشت زمان حس شنوایی افراد کاهش می یابد , زمانی که جوان تر بودم جزئیات دقیق تری از اشیای پیرامونم درک می کردم ولی حالا تنها می توانم ابعاد اشیای مورد نظر را حدس بزنم بدون آن که بگویم این اشیاء دقیقا چه چیزی هستند.

آیا هنوز می توانید دوچرخه سواری کنید؟

 بله , بعضی اوقات اما اغلب  به پیاده روی می روم و در حین پیاده روی فاصله خودرو ها , جایی که در آن قرار دارم و این که نرده های چوبی در کدام سمت از خیابان قرار گرفته اند تمرکز می کنم و حدس هایی در مورد آن ها می زنم.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا