نظام سلامت برای ارتقای اخلاق پزشکی تلاش کند

به گزارش ایسنا دکتر سیدحسن هاشمی در پیامی به سومین کنگره اخلاق پرستاری آورده است:« 15 رجب سالگرد رحلت حضرت زینب کبری (س) است. هم او که با انجام رسالت خویش زینت‌بخش تاریخ شد و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت و این است که نام زینب نه تنها در تاریخ کربلا که در تاریخ جاودانگی اسلام و تشیع همواره به خاطر فداکاری‌هایش زیبا، درخشان و جاودانی است.

پرستاران کشور ما اخلاق زینبی به خود بگیرند و جامعه پرستاری صفات این انسان کامل را سرمشق خود قرار دهند؛ چرا که در این صورت نه تنها در بین تمام رده‌های بهداشتی و درمانی کشور بلکه در عرصه بین‌المللی و در صحنه جهانی پیشتاز اخلاق پزشکی خواهند بود، چراکه اخلاق پرستاری عمل عاملانه است و حضرت زینب کبری به تعبیر امام سجاد (ع) دارای علم لدونی است. آنجا که فرمود تو بی‌آنکه آموزگاری داشته باشی، عالم و دانشمند هستی. اخلاق پرستاری عفت و پاکدامنی است.»

در بخش دیگری از پیام وی آمده است:« اخلاق پرستاری امیدبخشی و روحیه دادن به انسان‌هاست و حضرت زینب (س) بعد از مادر، روحیه‌بخش پدر و برادران بود. در شهادت برادرش امام حسین (ع) نقش مهمی را برای تسلی بازماندگان ایفا کرد. پس از شهادت امام حسین (ع) و در طول دوران اسارت این صفت نیکوی زینبی بیشتر ظهور کرد و پیوسته یار غم‌دیدگان و پناه اسیران بود. اخلاق پرستاری اخلاق صبر است.»

وزیر بهداشت همچنین افزود:« اخلاق پرستاری همراه با ایثارگری است. حضرت زینب در این صفت نیز گوی سبقت را از دیگران ربوده است. او برای حفظ جان دیگران خطر را به جان می‌خرد و در تمام صحنه‌ها، دیگران را بر خود مقدم می‌دارد. او ایثار را به بند کشیده و آن را شرمنده ساخت. لازمه اخلاق پرستاری داشتن شجاعت اخلاقی است که حضرت زینب (س) خود چنین است و از شجاعت حیدری آنچنان بهره‌مند است که به او شیرزن هاشمی لقب داده‌اند. اخلاق پرستاری همراه با گذشت و سخاوت است و حضرت زینب (س) شخصیتی است که هستی خود را در راه خدا بذل نمود. فرزندان از جان عزیزتر خود را در راه خداوند متعال انفاق کرد و از آنها گذشت چنین کسی در نهایت جود است.»

هاشمی ادامه داد:« راه رشد اخلاق پرستاری تاسی به کرامت و صفات حضرت زینب (س) است و در کشور ما همه دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان به این ویژگی ممتاز پرستاران قبطه می‌خورند که به نام پرستاری با نام مقدس حضرت زینب (س) گره خورده است و در این کنگره صفت اخلاق پرستاری با فضایل اخلاقی حضرت زینب (س) بررسی و آموزش داده می‌شود. این راهکار اصولی یعنی بازگشت به ارزش‌های اصیل الهی بهترین راه برای دست یافتن به قله‌های اخلاق و معنویت در این زمان و در هر زمان است.

برای همه برگزار کنندگان و شرکت‌کنندگان در این کنگره که گام در مسیر اخلاق حرفه‌ای گذاشته‌اند، آرزوی موفقیت می‌کنم. فرصت را برای یادآوری این نکته غنیمت می‌شمارم که رشد واقعی همه علوم پزشکی به واسطه و به وسیله اخلاق حرفه‌ای تضمین می‌شود و همه بخش‌های نظام سلامت بایستی برای ارتقای اخلاق پزشکی که رضایت خداوند و اعتماد مردم را در پی دارد، تلاش کنند.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا