افزایش امیدها برای ساخت واکسن ایدز

پژوهشگران به تازگی یک واکسن جدید را آزمایش کردند که در آن از حیوانات برای ساخت آنتی بادی هایی بر علیه قندهای شکل دهنده سپر دفاعی سلول های ویروس ایدز استفاده می شود و به این ترتیب امکان نابودی این سلول ها به وجود می آید.

به گفته محققان، این مولکول های کشف شده به طور بالقوه دارای پتانسیل بالائی برای استفاده در واکسن اچ آی وی هستند. در همین رابطه پرفسور لای ژی وانگ (Lai-Xi Wang) از اساتید و پژوهشگران دانشگاه مری لند (University of Maryland) اعلام کرد: «یکی از مهمترین موانع و مشکلات موجود در زمینه ساخت واکسنی موثر بر علیه ویروس اچ آی وی، عدم امکان نفوذ آنتی بادی ها و سیستم ایمنی بدن انسان به سپر قندی موجود در بدنه این ویروس ها است. در این روش جدید، پژوهشگران موفق به طراحی نوعی مولکول شدند که به صورت واکسن عمل کرده و بخشی از پروتئین این قندهای موجود در سپر دفاعی ویروس ها را تقلید و مشابه سازی کرده و به این ترتیب امکان نفوذ به داخل ویروس فراهم می شود.»

این تیم تحقیقاتی موفق به طراحی نوعی واکسن شده است که از ذرات پروتئین ویروس اچ آی وی برای ارتباط با قندهای سپر دفاعی بهره می برد. این ذرات پروتئین از ماده ای موسوم به gp120 که نوعی پروتئین پوشش دهنده ویروس های اچ آی وی بوده و مانند یک قالب بسته بندی روی آن ها را پوشانده و امنیت ویروس ها را افزایش می دهد، گرفته شده است.

در آزمایش های انجام شده مشخص شد که در هنگام تزریق این واکسن به خرگوش ها، سیستم ایمنی بدن قادر به واکنش مناسب نسبت به چهار نوع زنجیره مختلف ویروس اچ آی وی می شود. به گفته پژوهشگران، در برخی موارد نادر، افراد دارای قابلیت های مواجهه طبیعی با ویروس اچ آی وی بوده و به آن مبتلا نمی شوند. این افراد دارای آنتی بادی هایی هستند که قادر به تهاجم و تخریب gp120 است.

نتایج تحقیقات فوق الذکر به  این دلیل دارای اهمیت است که ساخت آنتی بادی هایی که به طور مستقیم سپر دفاعی ساخته شده از قند اطراف ویروس ها را که از آن ها در برابر سیستم دفاعی بدن محافظت می کند، تاثیر داشته باشد، گامی مهم در ساخت واکسنی موثر بر علیه ویروس اچ آی وی محسوب می شود.

پرفسور وانگ در انتهای توضیحات خود افزود: «ما هنوز این واکسن را روی انسان آزمایش نکرده ایم اما توانائی های بالقوه این واکسن نشان می دهد که امکان بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن بر علیه این ویروس وجود داشته و امیدواریم طی دو ماه اینده به نتیجه قطعی در این زمینه برسیم.»

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست امده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی زیست شناسی شیمیائی سلولی (Cell Chemical Biology) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.