نجات جان مبتلایان به بیماری های نادر با استفاده از موادزیستی چهاربعدی

 به گزارش ایرنا از پایگاه ساینس، نوزادانی راکه محققان دانشگاه میشیگان معالجه کردند، به نوعی بیماری نادر مبتلا هستند که در اثر آن لوله های تنفسی بسته می شوند و شخص بیمار به دلیل خفگی جان خود را از دست می دهد.محققان با استفاده از چاپ چهاربعدی، دستگاه کوچکی را ساختند که قادر است لوله های تنفسی را در شکل طبیعی خود نگه دارد و با رشد کودک و افزایش اندازه اندام ها، رشد و شکل طبیعی لوله های تنفسی را حفظ کند.

این ابزار پزشکی با استفاده از یک چاپگر سه بعدی ساخته شده اند که می توانند با استفاده از مواد مختلف، اشیا و ابزار موردنظر را از طریق لایه برداری تولید کنند.همچنین این چاپگرها مانند چاپگرهای جوهری می توانند با قراردادن لایه های مواد روی یکدیگر، اشیای سه بعدی تولید کنند.
این محققان راهکاری یافته اند که پس از تولید اشیا در چاپگر سه بعدی بتوانند شکل آنها را تغییر دهند و بعد دیگری به آن بیافزایند؛ زمانی که این اشیای چهاربعدی درون بدن کودکان بیمار قرار می گیرند، می توانند به همراه اندام های بیمار رشد کنند.
به اعتقاد محققان، کاربردهای مواد زیستی چهاربعدی نامحدود است و آنها امیدوارند به زودی از این مواد زیستی برای درمان انواع بیماری ها و اختلالات عروقی، قلبی، عضلانی و داخلی بهره بگیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا