نفس راحت جنگل‌ها از آخر سال

خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در مراسمی که به مناسبت روز جنگلبان برگزار شد، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد: «وزیر جهاد کشاورزی در سال ٩٥ توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور را صادر کرد. بر این اساس به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا تمام قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور متوقف شود.»

او افزود که باتوجه به این مسأله که این بهره‌برداری‌ها، یکی از راه‌های ایجاد درآمد در راستای حفاظت از جنگل‌ها بود، دولت، هزینه نگهداری جنگل‌ها را بر عهده گرفت تا بتوانیم بین جنگل و بهره‌برداری از آن به تعادل برسیم.

جلالی با اشاره به چالش‌هایی که انسان هم‌زمان با پیشرفت‌های خود برای طبیعت ایجاد کرده است، گفت که «جنگل‌زدایی» یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها است.

او اعلام کرد که بر اساس آمارهای جهانی، در قرن بیستم جمعیت جهان چهار برابر شد در حالی‌که مصرف آب، ٩ برابر، مصرف انرژی ١٥ برابر و تولید گازهای گلخانه‌ای ١٧ برابر شد. همچنین یک میلیون هکتار از سطح کل جنگل‌های دنیا کاهش یافت.

از طرفی، طبق اعلام فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در قرن ٢١، هر سال ٢٣٠ میلیون هکتار از سطح جنگل‌های دنیا کم شده که همین مسأله باعث انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای، بروز پدیدۀ گرم‌شدن زمین و تغییر اقلیم شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تأکید کرد که کاهش سطح جنگل‌های جهان در تخریب منابع حیاتی زندگی ازجمله آب، خاک و هوا، نقشی اساسی و مهم دارد و می‌تواند زندگی بشر را با خطرات جدی روبرو کند.

او با قدردانی از نقش جنگلبانان در حفاظت از جنگل‌ها گفت: «جنگلبانان در واقع نگهبانان سرسبزی، شادابی، نشاط، سلامت، پیشرفت و حیات هستند. پایداری زندگی و جنگل به هم گره خورده است و جنگلبانان با تمام مشکلاتی که دارند توانسته‌اند از این میراث طبیعی حراست کنند.»

جلالی در ادامه گفت که بعضی از عوامل تهدیدکنندۀ جنگل‌ها می‌تواند حضور دام در مراتع، اجرای طرح‌های عمرانی، معدنی و گردشگری، آتش سوزی، آفات، توسعه شهرها و روستاها، قاچاق چوب و زغال، سوخت بوته‌ای، فرسایش خاک و سیل باشد که برای کنترل و مهار همۀ این موارد، برنامه‌های جداگانه تعریف شده است.

او بر این نکته تأکید کرد که برای حفاظت از 135 میلیون هکتار جنگل در شمال کشور، به مشارکت مردم و جوامع محلی نیازمندیم چراکه بدون همکاری و حمایت آن‌ها قادر به اجرای این طرح نخواهیم بود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از دستگاه‌های اجرایی خواست تا بحث جامع‌نگری در حوزه آبخیزداری را نیز مورد توجه قرار دهند و برای آن یک برنامه اساسی و هدفمند تدوین کنند.

جلالی با اشاره به این مسأله که از سال ١٣٨٠ تا ١٣٩٥ حدود یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک شده است، گفت: «اگر در مدیریت سرزمین جامع‌نگری داشته باشیم و هر دستگاهی انتزاعی کار نکند، می‌توانیم در حفظ اکوسیستم طبیعی کشور موفق باشیم.»

در پایان مراسم روز جنگلبان، از خانواده‌های جنگلبانان شهید، جانباز و نمونه تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا