جهاددانشگاهی الگوی عملی برای عینیت بخشی به اقتصاد مقاومتی است

به گزارش سیناپرس، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در آستانه فرا رسیدن 16 مردادماه سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با  ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: مولفه رشد و پویایی و پیشرفت اقتصادی از حیاتی‌ترین مولفه‌های عزت و اقتدار نظام اسلامی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه ایران دارای ظرفیت‌های عظیم طبیعی و انسانی و ژئواستراتژیک و منابع عظیم نفت و گاز و معادن و مزایای دیگر است، اما کلید اداره همه این امور در دست انسان‌های توانا و مصمم و با اراده‌ای است که در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها دانش آموخته‌اند و برای ورود به عرصه‌ها آماده شده‌اند و در تربیت چنین نیروهایی دانشگاه‌ها و بخصوص جهاددانشگاهی می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.

امام جمعه اراک اظهار کرد: موضوع بسیار مهم در پیشرفت اقتصادی تنظیم روابط اقتصادی و بازرگانی جهت استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی و مصرف کالاها و خدمات و بومی کردن اقتصاد با نگاه به صادرات و در حقیقت چشم را بر روی واردات غیر ضروری بستن و بکارگیری تمامی ظرفیت‌های کشور برای تامین نیازهای خود با نگاه به صادرات فعال، روزآمد و کارآمد است.

وی گفت: این مهم، موضوعی است که در ابتدا نیاز به افزایش کیفیت و کمیت تولیدات داخلی داشته  و مرحله بعد نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که در هر دو مورد دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند و برای چنین کار بزرگ و نجات‌بخشی باید از تمامی تدابیر و تجارب بهره‌برداری کرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تاکید کرد: باید بپذیریم که نجات کشور از وابستگی اقتصادی یک وظیفه همگانی و قطع ایادی اجانب یک تکلیف شرعی و ملی است و رونق بازار کسب و کار داخلی و مصرف تولیدات کالاها و خدمات داخلی رمز موفقیت است.

وی بیان کرد: تاکید ما حمایت از تولیدات داخلی و مصرف کالاهای ساخت داخل و نیز حضور قدرتمندانه در بازارهای خارجی است و این امر حائز برکات فراوان برای کشور عزیزمان است.

امام جمعه اراک یکی از ملزومات برای تحقق این اصل را توجه به بخش تولید بخصوص تولیدات دانش بنیان دانست و افزود: در این راستا وظیفه مهمی بر دوش آموزش عالی کشور بوده و باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که حاصل تولید علم و پرورش نیروی متخصص بر مبنای تجارب داخلی و بین‌المللی، رشد و توسعه کشور، و بر اساس نیازها و ضرورت‌ها باشد، تا موجب استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، استعدادهای داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی و افزایش خلاقیت، ابتکار و نوآوری شود .

وی تصریح کرد: از طرفی دانشگاه‌ها  با برنامه‌ریزی منظم و منسجم نیروی انسانی خلاق و توانمند را آماده و راهی بازار کار و تولید کرده و صنعت نیز از کلیه ظرفیت‌های دانشگاهی و صنعتی موجود، نیروی انسانی کارآمد و با تجربه و منابع طبیعی استفاده کند و با بازسازی، نوسازی، بهینه‌سازی و به روز کردن صنایع موجود چرخ‌های از حرکت ایستاده صنعت کشور را در مسیر تولیداتی به روز دوباره به حرکت درآورد و این زخم کهنه ده‌ها ساله را درمان کند.

دری نجف‌آبادی بیان کرد: ضروری است با در نظر گرفتن منفعت کشور، درآمد داخلی، اشتغال‌زایی، خلاقیت و استفاده از نیروی انسانی با انگیزه و وظیفه‌شناس بتوان به جای صادرات مواد خام، نفت یا کالاهای بدون کیفیت مطلوب و با قیمت نازل به تولیدات فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بسیار بالا و جایگزین منابع نفت و مانند آن اقدام کرد.

وی بیان کرد: در آخر آنچه مهم است، این است که باید انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها الگوسازی و نمادسازی کرده و راه روشن و هدایتگری در تمامی عرصه‌ها و حوزه‌ها برای ملت شریف و نسل جوان و غیرتمند ما پدید آورد و با تکیه بر استعدادهای عزیزان و نخبگان و فرهنگ‌سازی، اقدامات بزرگ و ستودنی انجام دهد. از جمله آنچه در دوران دفاع مقدس انجام شده و آنچه امروز در صنایع نظامی و موشکی و سایر رشته‌های علمی و ریاضی صورت می‌پذیرد که حاصل آن معرفی دانشمندانی نظیر "مریم میرزاخانی" و شهدای هسته‌ای و … به کشور، اسلام و بشریت بوده است.

امام جمعه اراک افزود: جهاد دانشگاهی نیز یکی از این الگوهای ارزشمند و درخشان و تاثیرگذار و خدمتگزار بوده و هست، کارهای بزرگی توسط این نهاد انجام گرفته و در این رابطه یاد فرزانگانی از جمله مرحوم دکتر دانش آشتیانی را گرامی می‌داریم، لیکن جهاد دانشگاهی در شرایط فعلی باید با برنامه‌های فشرده و ماندگار و تاثیرگذار و علمی و با کمترین هزینه‌ها قله‌های بلند دانش و علم و فناوری و تکنولوژی و خوداتکایی را فتح کند و ارزش‌های نوینی خلق کرده و نیاز کشور را به بیگانگان برای همیشه از بین ببرد.

وی اظهار کرد: باید الگوی رفتاری همه ما شهید رجایی، باهنر، بهشتی، مطهری و امام راحل و مقام‌معظم‌رهبری باشد و ساده‌زیستی، کم هزینه و پر فایده‌بودن، خدوم و عزت‌آفرین بودن و راهگشا، کارگشا و مشکل گشا بودن  الگوی و هدف زندگی ما باشد و با امید به خداوند، یاس از دشمنان، همت بلند، عزت نفس و انگیزه‌های عظیم الهی برای عظمت اسلام و ایران اسلامی تلاش کنیم تا شاهد پیشرفت‌های عظیم در تمامی عرصه‌ها باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا