ارسال پیام شیمیایی در زمان آسیب توسط گیاهان

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،این پیام‌های ارتباطی شیمیایی از سطح برگ‌ها خارج شده و از طریق جریان هوا جابه‌جا می‌شوند.برای انجام آزمایش، حدود ۱۰۰۰ بذر گیاه در پتری‌ها و لوله‌های آزمایشی که حاوی آگار بودند کشت داده شده بودند. بذرها پس از ۶ روز جوانه زدند و سبز شدند و به گیاهانی به طول ۳ اینچ با ساقه ظریف و برگ‌های سبز روشن تبدیل شدند. دو تا از گیاهان را به فاصله‌ی کمی از یکدیگر قرار دادند و روی برگ‌های آن‌ها، دو برش کوچک به منظور شبیه‌سازی حمله‌ی حشرات ایجاد کردند. اما مشاهده شد که ریشه‌ی گیاهانی که در فاصله‌ی چند سانتی‌متری آن‌ها قرار داشتند به طور قابل توجهی بلندتر و ضخیم‌تر شدند و ریشه‌های جانبی خود را گسترش دادند.

از آن جا که باکتری‌های خاک که درون ریشه زندگی می‌کنند، قادرند برای بیرون نگه داشتن پاتوژن‌ها به روزنه‌های برگ‌ها پیام بفرستند؛ این آزمایش چندین بار دیگر با ایجاد پارتیشن برای از بین بردن هر گونه ارتباط بین سیستم ریشه‌ای آن‌ها انجام شد.

دلیل این که گیاهانی که صدمه ندیده‌اند ریشه‌های بیشتری تولید می‌کنند، این است که به دنبال جذب مواد غذایی بیشتر هستند تا سیستم دفاعی خود را تقویت کنند. اکسین از ترکیباتی است که رشد ریشه را افزایش می‌دهد. ژن اکسین در گیاهان اطراف گیاه آسیب‌دیده بیشتر بیان شده بود. همچنین گیاهان همسایه گیاه آسیب دیده ژنی را بیان کردند که شباهت بسیاری به ناقل مالات (ALMT-1) دارد.

مالات نیز میکروارگانیسم‌های مفید خاک مانند Bacillus subtilis را جذب می‌کنند. ظاهرا گیاهان همسایه‌ی گیاه آسیب‌دیده که ALMT-1 را افزایش داده بودند بیشتر با این میکروارگانیسم‌ها که برای تقویت سیستم دفاعی آن‌ها مفیدند، در ارتباط‌ هستند. آگاهی از شیوه‌های طبیعی مقابله گیاهان با تنش‌ها، می‌تواند به طراحی سیستم‌های کنترل زیستی کارآمد و پایدار کمک کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا