پاتنتی-فلورین آ گیاهی مقاوم در برابرHIV

به گزارش سیناپرس،به نقل از زیست فن، ترکیب مهارکننده که پاتنتی-فلورین آ نامیده می‌شود، از گیاه برگ بیدی جاستیسیا استخراج شده است و طی غربالگری هزاران عصاره گیاهی جهت تأثیر بر ویروس HIV شناسایی‌شده است. Justicia gendarussa، گیاه دارویی جمع آوری شده در ویتنام، به‌عنوان یک عامل قوی ضد HIV-1 از بین ۴۵۰۰ عصاره گیاهی ارزیابی ‌شده است. گلیکوزید آریل نفتالن لیگنان (ANL)، با نام پاتنتی-فلورین آ، به عنوان ضد HIV از عصاره ریشه و ساقه این گیاه جدا شد.

پاتنتی-فلورین آ قابلیت مهار آنزیم ترانس کریپتاز معکوس سلول (RT) را دارد که ویروس HIV برای وارد کردن کد ژنتیکی خود به درون DNA سلول میزبان به آن نیاز دارد. آزیدوتیمیدین، اولین دارو ضد HIV است که در سال ۱۹۸۷ به بازار عرضه شد و امروزه به عنوان پایه‌ای از ترکیب‌های دارویی ضد HIV می باشد که می تواند آنزیم RT را مهار کند. مطالعات سلول‌های انسانی آلوده به HIV نشان داد که اثر مهاری پاتنتی-فلورین آ بر آنزیم RT به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از آزیدوتیمیدین است و مهار آنزیم را در دو مرحله می‌تواند انجام دهد: ۱- در مراحل آغازین عفونت HIV، زمانی که ویروس وارد سلول‌های ماکروفاژ می‌شود ۲- وقتی ‌که در سلول‌های T سیستم ایمنی بدن حضور دارد؛ عفونت را تغییر می‌دهد؛ بنابراین یک کاندید دارویی بسیار امیدوارکننده جهت درمان ایدز می‌باشد که می‌توان آن را به ترکیب دارویی ضد HIV که امروزه کاربرد دارد افزود، و قدرت مهار ویروس آن را افزایش داد.

قابل‌توجه است که محققان قادر به ساخت پاتنتی-فلورین آ به‌صورت شیمیایی می‌باشند. مزیت ساخت شیمیایی دارو در آزمایشگاه این است که دیگر نیازی به ایجاد مزارع برای رشد و برداشت گیاه نیست.