قرار دادن سه ماهواره انگلیسی در مدار توسط هند

چاندرا داتان Chandradathan مدیر مرکز فضایی ویکرام سربهی هند گفت: « این سه ماهواره در ماه ژوئن توسط راکت PSLV به فضا پرتاب خواهند شد، ولی زمان دقیق آن مشخص نیست و زمان دقیق آن در جلسه‌ای مشخص می‌شود که در روز جمعه جهت بررسی ماموریت برگزار خواهد شد.» سال گذشته سازمان تحقیقات فضایی هند با یک شرکت بین‌المللی تصویربرداری بریتانیایی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد و به موجب این تفاهم‌نامه، پرتاب سه ماهواره رصدگر زمین این شرکت، بر عهده سازمان تحقیقات فضایی هند قرار گرفت.

مدیر مرکز فضایی ویکرام سربهی گفت:«ما از نسخهxl  راکت PSLV  استفاده خواهیم کرد و ما امیدواریم در هفته سوم ژوئن، پرتاب سه ماهواره توسط این راکت با موفقیت انجام شود. این سه ماهواره  دارای وزنی در حدود900-800 کیلوگرم هستند و هر سه ماهواره توسط یک راکت و در طی یک ماموریت به فضا پرتاب خواهند شد. در ابتدا قرار بر این بود که ماهواره آمریکایی موسوم به اسکای ست-3 نیز به عنوان محموله ثانویه، توسط این راکت پرتاب شود ولی تاکنون تصمیم قطعی راجع به آن اتخاذ نشده است. »

این سه ماهواره انگلیسی از مرکز فضایی ساتیش داوان هند به فضا پرتاب خواهند شد. تا کنون بیش از هفت بار از این راکت استفاده شده است که در همه آنها با موفقیت عمل کرده است. در مارس سال 2015برای پرتاب ماهواره IRNSS-1C از راکت PSLV استفاده شده است. همچنین مدارگرد اکتشافی مریخ سازمان تحقیقات فضایی هند پنجم نوامبر 2013 توسط راکت قدرتمند PSLV-XL از مرکز فضایی سری هاریکوتا در جنوب این کشور به فضا پرتاب شد.

قابل ذکر است سازمان تحقیقات فضایی هند –ISRO  آژانس فضایی اصلی هند است و بزرگ‌ترین آژانس فضایی دولتی دنیا به‌شمار می‌رود. هدف اصلی این سازمان توسعه فناوری فضایی و کاربرد آن در منافع ملی است. سازمان تحقیقات فضایی هند در سال ۱۹۶۹ بنیان‌گذاری شد و نخستین ماهواره خود به نام آریاباتا را توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در آوریل ۱۹۷۵ به فضا پرتاب کرد. ماهوراه روهینی نخستین ماهواره‌ای بود که توسط تجهیزات ساخت هند در مدار قرار گرفت. این سازمان پس از آن راکت PSLV را برای قرار دادن ماهواره در مدار قطب‌آهنگ و راکت GSLV را برای قرار دادن ماهواره‌های زمین‌آهنگ ساخته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا