گزارش ویدئوئی از کشف جایگزین آنتی بیوتیک

پژوهش های جدید نشان می دهد که عصاره گیاه افرا بیش از آنتی بیوتیک ها بر باکتری ها آسیب می رسانند . محققان دانشگاه مک گیل (McGill University) در شهر مونترال کانادا کشف کردند که عصاره گیاه افرا سیستم دفاعی میکروبی را ضعیف می کند و به آنها آسیب می رساند . قابل توجه است که اثر این عصاره نسبت به آنتی بیوتیک های بسیار بیشتر است .

دانشمندان معتقد هستند که اگر این عصاره در زمینه های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد ، اتکا و نیاز پزشکان به آنتی بیوتیک ها کاهش پیدا خواهد کرد .

قابل ذکر است که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در صنعت بهداشت و درمان و همچنین در مزارع و مراکز پرورش دام ، موجب مقاوم سازی باکتری ها و ویروس ها در برابر این گونه داروها شده که انتقاد شدید سازمان بهداشت جهانی را در بر داشته است .

بر اساس توضیحات محققان ، این عصاره  روی انسان آزمایش نشده تا اثرات آن مشخص شود اما در آزمایشگاه و در ظروف مخصوص آزمایشگاهی مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است . این عصاره اثرات اشریشیا کلی (Escherichia coli) و پروتئوس میرابیلیس (Proteus mirabilis) که باکتری ایجاد کننده عفونت های دستگاه ادراری هستند را تعدیل کرده و در کاهش آن موثر بوده است . اما اگر این عصاره در کنار آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار گیرد ، باکتری ها به سرعت از بین می روند .

قابل ذکر است اشریشیا کلی (Escherichia coli) یا به طور اختصار E.coli نوعی باسیل گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه‌ است که به طور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد . این باکتری از طریق مسیر مدفوعی- دهانی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌ شود . پروتئوس میرابیلیس (Proteus mirabilis) از جنس پروتئوس ها و باسیل های گرم منفی از گروه پروتئوباکتریا ، پلی مورف درای فلاژل ، متحرک و هوازی و بی هوازی اختیاری هستند .

ناتالی توفنکجی (Nathalie Tufenkji) سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد مهندسی شیمی در دانشگاه مگ گیل در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : ما می بایست اثر این عصاره را در داخل بدن یک جاندار مشاهده می کردیم تا به ما بگوید چه اثری بر روی انسان خواهد داشت . پیش از این آزمایش را در ظروف ویژه آزمایشگاهی امتحان کرده بودیم .

او در ادامه توضیح می دهد : در واقع یافته های ما نشان می دهد که این روش یک روش بالقوه ساده و موثر برای کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها خواهد بود . من می توانم پیش بینی کنم که در آینده عصاره گیاه افرا در نهایت با آنتی بیوتیک ها برای نمونه در کپسول ها ، ترکیب شده و مورد استفاده قرار گیرد .

قابل توجه است ، هنگامی که پروفسور ناتالی توفنکجی و تیم پژوهشی اش ، تحقیقات و بررسی های بیشتری را در این رابطه دنبال کردند ، دریافتند که این عصاره ، در توقف ژن های باکتریایی وابسته به میکروب واگیر و توانایی دفع حملات آنتی بیوتیک ها موثر بوده اند .

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره در مجله میکروب شناسی کاربردی و محیطی (Applied and Environmental Microbiology) به چاپ رسیده است .