اولین جشنواره ترویج علم در پایان نامه های دانشجویی برگزار شد

ارتقای فرهنگ انتقال دانش علمی به عموم مردم توسط دانشجویان، معرفی پایان نامه های دانشجویی به عموم مردم به زبان ساده، اطلاع رسانی در مورد آخرین پژوهش ها در سطوح دانشگاهی، تشویق عموم مردم به مشارکت فعال در تصمیم گیری های مربوط به علم، از اهداف اصلی برگزاری نخستین جشنواره ترویج علم در پایان نامه های دانشجویی بود.

دکتر اکرم قدیمی، رئیس انجمن ترویج علم ایران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: برای پایان نامه ها زحمات زیادی کشیده می شود، اما بیشتر آنها در کتابخانه ها خاک خورده و به درد جامعه نمی خورند. هدف کلی از برگزاری این جشنواره این است که پایان نامه ها را به زبان ساده و در سطحی که برای عموم مردم قابل فهم باشد، ارائه کنیم.

قدیمی افزود: به عنوان مثال، در برخی از ارائه های امروز، از لغت های تخصصی استفاده شد که برای عموم مردم قابل فهم نیستند. این کار (ارائه پایان نامه ها به زبان ساده) به پژوهشگران ما یاد می دهد که اصطلاحات خارجی بکار نبرند و قصد داریم این ساده سازی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

رئیس انجمن ترویج علم ایران خاطر نشان کرد: دنیا، دنیای تخصص است؛ برای اینکه یک حوزه تخصصی برای بقیه حوزه ها نیز قابل درک باشد، باید بدنبال ساده سازی باشیم تا بتوانیم ارتباط میان علم و جامعه را برقرار کنیم.

قدیمی گفت: ارائه هایی که امروز انجام شد، درحقیقت نوعی تمرین بود. امسال قصد داشتیم که به نوعی با مخاطبان آشنا شویم و امیدواریم که سال آینده، تعداد شرکت کنندگان بیشتر شده و این جشنواره را در محل های بزرگتر برگزار کنیم.

دکتر علی اکبر موسوی موحدی، عضو هيئت علمی و استاد مركز تحقيقات‌ بيوشيمی و‌ بيوفيزيك‌ دانشگاه‌ تهران‌ نیز در بخشی از این مراسم گفت: معلمانی در کلاس موفق هستند که از علم بیان استفاده می کنند. علم بیان یعنی اینکه شما یک موضوع را با شکل های مختلف بیان کنید.

موسوی موحدی خاطر نشان کرد: ترویج علم یک پایه اش بیان است. اگر می خواهیم با مردم تماس داشته باشیم و علم را در جامعه وارد کنیم، باید موضوعات را بیان کنیم و درعین حال، فنون بیان را بیاموزیم: کوتاه و شمرده صحبت کنیم، مثال بزنیم و در آخر کار، جمع بندی کنیم.

در نخستین جشنواره ترویج علم در پایان نامه های دانشجویی، شرکت کنندگان در مدت زمان 3 تا 5 دقیقه، پایان نامه خود را به زبان ساده ارائه کردند. دکتر فرشته تقوی، دکتر غلامحسین ریاضی، دکتر حسین شیخ رضایی، دکتر هدایت اله قورچیان، دکتر علی اکبر موسوی موحدی، دکتر حسن نمک دوست و دکتر نسرین نورشاهی، هیئت داوران این جشنواره را تشکیل می دادند.

در نهایت با رأی هیئت داوران، دکتر منصوره مظاهری، دکتر معصومه ولی پور و دکتر محمدرضا دلفیه به صورت مشترک رتبه نخست را به خود اختصاص دادند. دکتر احسان درستکار و دکتر فریبا دشتستانی نیز به عنوان رتبه های دوم و سوم معرفی شدند.

از تمامی 16 شرکت کننده در نخستین جشنواره ترویج علم در پایان نامه های دانشجویی با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد و به پنج برگزیده اصلی، مدال و جایزه نقدی اهدا شد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا