پیام های ماهواره گلوناس رمزگذاری می شوند

میخائیل کالیوف، معاون مدیر عامل سازمان فضائی روسیه، در گفتگو با انجمن ناوبری ماهواره ای اعلام کرد که ماهواره های جدید  سامانه موقعیت یاب جهانی گلوناس از  سال جاری میلادی پیام های خود را رمزگذاری کرده و به مراکز مورد نظر ارسال می کنند. وی در این رابطه گفت: در حال حاضر ما هفت ماهواره فضایی گلوناس- ام را آماده پرتاب به مدار زمین داریم که از این میان  شش ماهواره برای انتقال سیگنال ناوبری در L3 کدگذاری خواهند شد.

سیستم موقعیت یاب جهانی روسیه با نام  گلوناس یا سامانه ماهواره‌ ای ناوبری جهانی ، یک سامانه ناوبری ماهواره‌ ای بر مبنای موج ‌های رادیویی است که به وسیله نیروی دفاعی هوا- فضای روسیه برای دولت روسیه فعالیت می‌ کند. در واقع گلوناس ، هم مکمل و هم جایگزینی برای سامانه موقعیت ‌یاب جهانی ایالات متحده امریکا (جی پی اس) است و تنها سامانه جایگزین ناوبری محسوب می شود که از لحاظ پوشش و دقت با جی پی اس قابل مقایسه ‌است.

در حال حاضر یکی از ماهواره های فضایی گلوناس- ام و دو نسل جدید ماهواره های فضایی گلوناس- کی به مخابره و انتقال دسترسی چندگانه تقسیم کدی مشغول هستند.

لازم به توضیح است که روسیه و آمریکا در تاریخ معاصر جهان همواره رقبایی سرسخت برای یکدیگر محسوب شده و در تمامی امور نظامی و غیر نظامی با یکدیگر دست و پنجه نرم می کنند. هم زمان با راه اندازی و استفاده از سیستم موقعیت یاب جهانی جی پی اس در ایالات متحده امریکا، روسیه نیز سیستم مشابهی را راه اندازی کرد که البته استفاده رسمی از آن سال ها پس از گسترش و موفقیت جی پی اس انجام شد.  سیستم موقعیت یاب جهانی روسیه با نام  گلوناس یا سامانه ماهواره‌ ای ناوبری جهانی ، یک سامانه ناوبری ماهواره‌ ای بر مبنای موج ‌های رادیویی است که به وسیله نیروی دفاعی هوا- فضای روسیه برای دولت روسیه فعالیت می‌ کند. در واقع گلوناس ، هم مکمل و هم جایگزینی برای سامانه موقعیت ‌یاب جهانی ایالات متحده امریکا (جی پی اس) است و تنها سامانه جایگزین ناوبری محسوب می شود که از لحاظ پوشش و دقت با جی پی اس قابل مقایسه ‌است.

البته گلوناس معتقد است که موقعیت ‌یابی او از همتای امریکاییش ، موقعیت ‌یاب جهانی جی پی اس دقیق تر است چرا که جی پی اس به اندازه کافی سرزمین های مختلف جهان را پوشش نمی دهد.

گفتنی است روسیه ( اتحاد جماهیر شوروی ) از سال 1976 میلادی در حال توسعه دادن سیستم موقعیت یابی گلوناس است که این موضوع از از همان زمان جزء  دستور العمل های اصلی  وزارت دفاع این کشور بوده است. نخستین ماهواره سامانه گلوناس  در سال 1982 میلادی وارد مدار زمین شد. در سال 1993 میلادی ماهواره های متعددی به سامانه  گلوناس اضافه شده و با قرار گرفتن دوازده ماهواره در مدار، این پروژه در دسامبر سال 1995 میلادی به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

قابل توجه است که از سال 2000 میلادی به بعد با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین به عنوان ریاست جمهوری روسیه، نوسازی گلوناس در بالاترین اولویت دولت این کشور قرار گرفته و بودجه آن افزایش یافت  کشور روسیه تا سال 2011 میلادی با فرستادن 12 ماهواره دیگر ، تعداد ماهواره های گلوناس را به بیست و چهار ماهواره رساند و با این شرایط توانست کل زمین را پوشش دهد.

در حال حاضر سیستم  موقعیت یاب گلوناس شامل 30 ماهواره ، از جمله 24  فضاپیمای عملیاتی، سه قطعه یدکی و یک پلت فرم در مرحله آزمایش پرواز است. در کشور روسیه، نوزده ایستگاه زمینی مصرف کننده با یک سیگنال ناوبری با دقت یک متر تدارک دیده شده اند. سه  ایستگاه پردازنده زمینی سامانه گلوناس نیز در قطب جنوب و یک ایستگاه نیز در برزیل واقع شده است. به این ترتیب روسیه با دارا بودن سامانه ای به قدرتمندی جی پی اس که گفته می شود در برخی موارد از ان دقیق تر محسوب می شود، زنگ خطر را برای ایالات متحده آمریکا به صدا در آورده است. امروزه هزاران نفر در گوشه و کنار جهان به کمک سامانه موقعیت یاب جهانی گلوناس، مسیر خود را پیدا کرده و از خدمات این سامانه استفاده می کنند.

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا