900 مثال تاثیر منفی تغییر اقلیم بر اقتصاد

«یک شرکت یا یک سازمان غیر انتفاعی که مدل عملیاتی‌شان به شدت بر اثر بروز فیزیکی یا قوانین مرتبط  تغییر اقلیم آسیب دیده را انتخاب کن. این انتخاب می‌تواند شامل تهدیدها و فرصت‌های همراه با مهاجرت یا سازگاری هم باشد». این متن ماموریتی بود که به این دانشجوها محول شد. در ادامه متن آمده بود:« این‌که این سازمان چطور تحت تاثیر قرار گرفته است و گام‌هایی که برای حل مسئله برداشته را شرح بده. همچنین توضیح بده که چه به نظرت این شرکت چه کارهای اضافه‌ای را می‌تواند مد نظر قرار دهد».

929 دانش‌جو چالش‌های تغییر اقلیم را مد نظر قرار دادند و به بررسی سازمان‌هایی مثل تویوتا، جنرال مایلز گرفته تا آمازون و پیست‌های اسکی پرداختند. پاسخ‌های آن‌ها که باید 800 کلمه و کمتر بود را می‌توان در یک بلاگ عمومی به نام Open Knowledge  خواند. این پایگاه برای این طراحی شده است تا دانشجویان اقتصاد و تجارت درباره مسائل با هم بحث کنند و ایده‌هایشان را با بقیه دنیا به اشتراک بگذارند.

«مایک تافل» مدیر واحد مدیریت تکنولوژی و عملیات و استاد تمام مدیریت محیط‌زیست در هاروارد می‌گوید:« ما این چالش را شروع کردیم تا دانشجویان در معرض محدوده وسیعی از روش‌هایی قرار دهیم که تغییر اقلیم می‌تواند روی سازمان‌ها تاثیر بگذارد». او ادامه می‌دهد:« روشن است که این موضوع بخش انرژی و کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما بر زنجیره تامین کالا و عملیات هم تاثیر گذار خواهد بود».

دامداری و صنعت تولید گوشت نقش مهمی در تولید گازهای گلخانه ای دارد

 این چالش یک تغییر آموزشی برای دانشجویان تجارت محسوب می‌شود که به طور سنتی درس‌های مدیریت را در قالب مطالعات موردی و عمیق سازمان‌های منفرد یاد می‌گیرند. « در عوض اجرای شیوه معمول و ارائه خلاصهشده از یک شیوه مدیریت، دانشجویان مجبور به تحقیق و ارائه منابع معتبر شدند». تافل هدف از طراحی این درس را این‌طور توضیح می‌دهد.

حالت جدید کلاس باعث شد دانشجویان تنوع راه‌هایی که تغییر اقلیم می‌تواند روی شرکت‌ها تاثیر بگذارد و واکنش آن‌ها به این تاثیر را به خوبی احساس کنند. چایرا فارانتو دستیار استاد و یکی از اساتیدی که این چالش را طراحی کرده‌اند می‌گوید:« برای برخی این تنها یک اختلاف جزئی است و برای بقیه بقایشان بستگی به پاسخی دارد که به تغییر اقلیم می‌دهند. استاندارأهای قانون‌گذاری، ترجیح مصرف کنندگان و میزان عدم قطعیت بر این مسئله تاثیر گذار است. وقتی یک مطالعه موردی تمام توجه‌ها را روی یک مثال متمرکز می‌کند، تعمیم آن به بقیه موارد با توجه به تنوع بحث‌ها محدود می‌شود.

داده‌های موجود در این وبلاگ محدوده وسیعی از سناریو و صنایعی را در بر می‌گیرد که تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار گرفته‌اند. در زیر می‌توانیم برخی از موارد را با هم مرور کنیم. بیشتر این دانشجویان درباره صنایع وشرکت‌های آشنا نوشتند که منجر به تنوع زیادی از بررسی‌ها شد. استادیار « آریل دورا استرن» می‌گوید:« دانشجویان روی پیامدهای تجاری تغییر اقلیم در محدوده وسیعی از صنعت مد تا شرکت‌های محاسبات ابری گسترده بود. این گستره همچنین شاکل بانکداری  و خدمات سرمایه‌گذاری تا مشکلات رهبری شهرهای ساحلی شده بود. من فکر می‌کنم ما موفق شدیم نگاه عمیق‌تری را از حضور قاطعانه تغییر اقلیم به عنوان یک چالش برای رهبران اقتصادی آینده به تصویر بکشیم».

 

برای مثال :

«نیکهیل دوان» به بررسی این موضوع پرداخت که چطور کاهش منابع در دسترس آب غول نوشیدنی کوکاکولا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. عنوان تحقیق او این بود؛ آیا کوکاکولا با تغییر اقلیم کنار می‌آید؟ این تحقیق به بررسی تعهد سال 2007 این شرکت مبنی بر تجدید همه آب مصرفیش تا سال 2020 می‌پردازد و سپس نگاهی انتقادی به اقدامات عملی می‌اندازد. او می‌نویسد:« پروژه تجدید آب کوکاکولا همیشه  معطوف به سفره‌های آب زیرزمینی که تامین کننده منابع آب هستند نمی‌شود، ایراد اصلی به این اقدام در باره تعادل آبی است وقتی که سفره آب در یک منطقه خاص خالی می‌شود و در منطقه دیگری آب جایگزین می‌شود که صدها تا هزاران مایل با آن فاصله دارد. من فکر می‌کنم کوکاکولا باید تلاش را چندین برابر کند تا مطمئن شود پروژه تجدید آب به نفع جوامعی است که از فعالیت‌های این شرکت آسیب می‌بینند».

طرحی از نقش کوکاکولا در برداشت از سفره هاب زیرزمینی در راجستان هند که بر اثر تغییر اقلیم نمایان شده است

زندگی در طوفان سندی، یک دانشجوی دیگردر مطلبی با عنوان:« بیمه پایان جهان: Allstate  در برخورد علت و معلولی تاثیرات تغییر اقیم» اداعاهای بیمه‌ای مرتبط با تغییر اقلیم را بررسی کرده است:« در چشم‌اندازی که به سرعت در حال تغییر است،برای شرکت‌های بیمه مثل Allstate  ضروری است تا با وضعیت خو بگیرند، نه تنها با افزایش مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم، بلکه به عنوان یک فرصت برای ارائه خدمات بهتر» این را دانشجویی با نام « تام» می‌نویسد.

SWSC در « مدل‌های نایک: آشغال بده، کتانی تحویل بگیر» به بررسی دقیق تاثیرات محیط‌زیستی صنعت پوشاک پرداخته است. او می‌نویسد:«  با وجود 666 کارخانه در 43 کشور قاره آمریکا و 1000 خرده فروش در سراسر قاره، فعالیت‌های گسترده نایک و زنجیزه تامین آن نیازمند مقادیر زیاد آب و انرژی برای تولی، بسته‌بندی، ارسال به سراسر جهان است». این دانشجو سپس اقدامات کمپانی برای کاهش تاثیر محیط‌زیستی و بهبود اعتبارش را شرح می‌دهد که شامل تولید کفش از پسماند و بهبود بسته‌بندی است.

تحقیقات دیگر هم به کارآفرینی‌های لازم برای مبارزه با گرمایش جهانی پرداخته‌اند:« برای بسیاری از این شرکت‌ها تغییر اقلیم تهدیدی برای مدل فعلی اقتصادی است. با این حال تعداد کمی استارت‌آپ وجود دارند که تغییر اقلیم برایشان شبیه یک فرصت شده است. برای مثال یکی از تحقیقات با عنوان :« تغییر اقلیم … فهم مسئله گوشت» به مسئله غذاهای غیر ممکن پرداخته است؛ یک کمپانی تکنولوژی غذایی که می‌خواهد همبرگر گیاهی با طعمی شبیه همبرگر واقعی تولید کند:« دامداری مسئول بخش مهمی از گازهای گلخانه‌ای تولید شده و سهمش از صنعت حمل و نقل بیشتر است». این را « دیوید مارواکا» می‌نویسد، درباره شرکتی که روی حساسیت افراد به این مسئله حساب باز کرده است:« این کمپانی از تاثیرات تغییر اقلیم استفاده کرده است تا بودجه لازم در 180 میلیون دلار را برای ساختن برند، بازاریابی و تحقیقات محصولاتش بگیرد». این استفاده به دلیل فضایی است که توسط دیگران در زمینه تغییرات اقلیمی ایجاد شده است.

مجموعه تحقیقات انجام شده به وسیله این دانشجویان محدوده وسیعی از شرکت‌ها و مشاغل را نشان می‌دهد که تحت تاثیر تغییر اقلیم و یا تخریب محیط‌زیست قرار گرفته‌اند. این تحقیق ساده دانشجویی حالا به منبعی تبدیل شده است تا نشان دهد، مدل‌های فعلی اقتصادی چه مشکلاتی دارند و تغییر اقلیم چطور باعث بروز سریعتر این مشکلات شده است.  در نتیجه به سادگی می‌توان نشان داد که برخلاف گفته‌های اقتصاددان‌ها و سیاست‌مدارانی که معتقدند تلاش برای حل مشکلات ناشی از تغییر اقلیم تنها به ضرر اقتصاد است و سیاست‌های اقلیمی به تجارت ضربه می‌زند، حرکت در خلاف جهت این جریان در هر جایی از جهان باعث نابودی بنیان‌های اقتصاد در میان مدت خواهد شد. 

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا