در برابر این قارچ خطرناک هیچ دارویی وجود ندارد

به گزارش سیناپرس به نقل از علمنا، آمار ابتلا به یک نوع قارچ در نیویورک به شدت بالا رفته و این مساله موجب نگرانی پزشکان شده است. باکتری مرگبار و مقاوم به دارو به نام کاندیدا آریس (Candida auris) نخستین بار در سال ۲۰۰۹، در گوش یک فرد ژاپنی که از درد عفونت رنج می برد شناخته شد.

کاندیدا آریس، از یک بیمار به بیمار دیگر سرایت کرده و به سرعت از یک بیمارستان به بیمارستانی دیگر منتقل می شود. صنایع دارو اینک در پی یافتن راهی برای مقابله با آن هستند.

کاندیدا آریس در برابر اغلب داروهای مهم ضدقارچ از خود مقاومت نشان می دهد. بسیاری از  قارچ ها به سادگی با پمادها و کرم های مخصوص از بین می روند. قارچ هایی مثل کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) که معمولاً عامل ایجاد عفونت‌های برفک دهان هستند، ممکن است با پماد کلوتریمازول از بین بروند.

غیر از کاندیدا آلبیکانس در حدود ۱۵۰ نوع دیگر از نوع کاندیدا وجود دارد که بسیاری از آنها در انسان حتی ایجاد بیماری نیز نمی کند. کاندیدا آریس اما به نظر می رسد که در حال حاضر به یک چالش مهم برای پزشکی بدل شده است. در شمال شرقی ایالات متحده آمریکا و از حدود یک سال پیش به این سو تعداد بسیار زیادی از موارد ابتلا به کاندیدا آریس ثبت شده است.

چند روز پیش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها CDC از وجود ۵۳ فرد مبتلا خبر داد که اغلب آنها در نیویورک زندگی می کنند و به گزارش این مرکز مدام گزارش های تازه ای از سرایت کاندیدا آریس ثبت می شود. بر خلاف کاندیدا آلبیکانس، کاندیدا آریس اغلب گوش‌ها و مجاری تنفسی را درگیر می کند و از طریق زخم باز، خون و اطراف گوش انسان سرایت پیدا می کند. 

کاندیدا آریس برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و بیماران دیابتی و همچنین نوزادانی که پیش ازموعد متولد شده اند می تواند به شدت مرگبار باشد. نرخ مرگ و میری که به گفته متخصصان بالغ بر ۶۰ درصد است. اینکه کاندیدا آریس دلیل اصلی بروز همه این بیماری هاست، هنوز دشوار است.

این موضوع برای شرکت های یک دارو چالشی عظیم محسوب می شود. پیدا کردن دارویی علیه کاندیدا آریس تا کنون دشوارتر از آن بوده است که تصور می شده. بیشترین امید برای یافتن دارو در حال حاضر در شرکت های دارویی سوئد و انگلستان و ژاپن وجود دارد.

بر اساس گزارش انیستیتو رابرت کخ RKI در برلین هرچند در حال حاضر سرعت پخش کاندیدا آریس به صورت وحشت‌آوری بالا نیست اما نگران کننده این است که افراد برای به دست آوردن سلامتی خود به بیمارستان مراجعه کرده اند و اما با سرایت کاندیدا آریس، درگیر مشکل بزرگتری می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا