ویتامین B12 و سلامت خردسالان

به گزارش سیناپرس به نقل از علمنا، تامین ویتامین B12 در خردسالان می تواند رشد ذهنی آنها را تضمین کند. گیاهخواران بیش از هر کسی از اهمیت ویتامین B12  باخبرند. مدتهاست که تعادا افراد متمایل به گیاهخواری روز به روز افزایش پیدا می کند و عده بیشتری تصمیم می گیرند به رژیم غذایی گیاهخواری روی بیاورند.

یکی از بزرگترین بحث ها در رژیم غذایی گیاهخواری مساله ویتامین B12 است. گیاهخوارانی که از مصرف گوشت و تخم مرغ و کلیه محصولات لبنی پرهیز می کنند، خود را در معرض کمبودهای غذایی قرار می دهند و از موادی صرف نظر می کنند که به ندرت در جایی دیگر می توان جایگزینی برای آنها پیدا کرد. B12 یا همان کوبالامین Cobalamine ویتامینی است که وجود آن برای تکثیر سلولی و عملکرد سیستم عصبی ضروری است.

باکتری های تولید کننده این ویتامین در دستگاه گوارش انسان ، از دهان و لثه و حلق تا روده بزرگ ، زندگی می کنند و در منابع حیوانی مانند جگر، شیر، پنیر و تخم مرغ وجود دارد. اینکه کمبود ویتامین B12   به اختلالات رشد و اختلا در تمرکز و سایر مشکلات منجر می شود پیش تر در جریان مطالعاتی اثبات شده است.

مطالعه ای که در نروژ انجام شده جنبه های دیگری از آسیب های ناشی از کمبود ویتامین B12  را مورد بررسی قرار داده است. در جریان این مطالعه، خردسالان ۵ ساله که با کمبود ویتامین B12 مواجه بودند در معرض یک تست قرار گرفتند که در آن می بایست اجسام کوچک هندسی را تحلیل و دسته بندی می کردند. این خردسالان در مقایسه با کودکان هم سن و سال خود که کمبود ویتامین B12  نداشتند، قرار گرفتند .

نتایج بدست آمده نشان داد، کمبود ویتامین B12 منجر به اختلال رشد ذهنی شده یا رشد ذهنی را به تاخیر می اندازد. این مساله به خصوص در کشورهای در حال توسعه مانند جنوب شرقی آسیا قابل توجه است که در آنها وضعیت تغذیه خردسالان به خصوص با توجه به سهم ویتامین B12  در سبد غذایی چندان مناسب نیست.

در این مناطق تعداد کودکانی که به دلیل کمبود مواد غذایی و فقر ویتامین های لازم دچار سوء تغذیه شده اند بسیار زیاد است. در نپال وضعیت وجود ویتامین B12  تعداد ۵۰۰ کودک بررسی شده و مشخص شده که میزان آن زیر حد لازم برای حفظ سلامت خردسالان است. یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: کمبود این ویتامین کاری می کند که سلول‌های بدن کودکان به شکلی کار کنند که گویی مدام خطری متوجه بدن آن‌هاست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا