نبود دوره دکترای حرفه ای سبب عزیمت فیزیوتراپیست ها به کشورهای دیگر می شود

به گزارش ایرنا دکتر خسرو خادمی روز سه شنبه در نشست خبری بیست و ششمین کنگره انجمن فیزیوتراپی در دانشکده توانبخشی ایران افزود: برخی فیزیوتراپیست ها به دلیل اینکه نمی توانند در مقطع دکترای حرفه ای در کشور به تحصیل ادامه دهند، به پاکستان عزیمت می کنند و هر دانشجو بین 10 تا 20 هزار دلار هزینه صرف می کند تا مدرک دکترا بگیرد. این درحالی است که در سایر کشورها این رشته تا مقطع دکترا ادامه دارد.

وی گفت: در حال حاضر مطالب علمی و بالینی بسیاری وجود دارد که ضروری است فیزیوتراپیست ها در مقطع دکترا آن را فراگیرند.

خادمی اضافه کرد: بیش از 90 درصد ارایه دهندگان خدمات فیزیوتراپی کارشناس هستند که باید سطح دانش این افراد از نظر اطلاعات علمی و عملی ارتقا یابد.

** تداخل در کار فیزیوتراپیست ها 

خادمی گفت: حیطه کاری فیزیوتراپیست ها در مراکز درمانی و بیمارستانی ارایه خدمات درمانی است و به عنوان آخرین زنجیره درمان بیماران محسوب می شوند و دور بودن فیزیوتراپیست ها از مراکز درمانی مشکلات زیادی برای بیماران به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فیزتراپیست ها در ایران همتراز با سایر کشورهای جهان خدمات درمانی را به بیماران ارایه می دهند، ادامه داد: فیزیوتراپیست ها به بیماران مغز و اعصاب، قلب و ریه، پوست و ارتوپدی نیز خدمات درمانی ارایه می دهند.

استاد دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اما در حال حاضر شاهد تداخل کاری گروه های طب فیزیکی، توانبخشی و طب ورزشی در حوزه کاری فیزیوتراپیست ها هستیم. 

به گفته خادمی، رشته فیزیوتراپی به عنوان رشته علوم پایه محسوب می شود و همین مساله سبب شده است این قشر جایگاه و مسوولیتی در بیمارستان ها نداشته باشند.

** اعمال نشدن تعرفه های فیزیوتراپی 

در ادامه این نشست خبری، محمدرضا جمالزاده دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه سازمان های بیمه گر تعرفه های درمانی بیماران را پرداخت نمی کنند، گفت: هزینه های درمانی در بخش فیزیوتراپی بر دوش بیماران است و سازمان های بیمه گر به تعهدات خود به درستی عمل نمی کنند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که تعرفه ای که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب می شود، باید اجرایی شود. 

دکتر محمد اکبری عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی افراد جامعه و شیوع بیماری های اسکلتی و عضلانی و سندروم اختلالات حرکتی، داشتن مهارت های جدید برای درمان این بیماری ها بیشتر احساس می شود.

وی با انتقاد از نبود دوره دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در ایران، اضافه کرد: مسکوت ماندن برگزاری این دوره سبب شده که تاکنون 10 فیزیوتراپیست برای ادامه تحصیل به پاکستان بروند و امسال نیز قرار است 50 نفر دیگر به این کشور فرستاده شوند. 

به گفته اکبری، وضعیت دانشگاه های پاکستان برای تدریس در این رشته در سطح استانداردهای جهانی است، 

بیست و ششمین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران در روزهای دوم تا چهارم اردیبهشت ماه در هتل المپیک برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا