کاهش تعرفه ها منجر به دور شدن خدمات آزمایشگاهی از استانداردها می شود

به گزارش ایرنا، دکتر بهزاد پوپک در نشستی خبری اظهار کرد: تعرفه ها در سال گذشته در حوزه آزمایشگاه تا حدی افزایش یافت و مقرر شد در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات، تعرفه های جدیدی برای خدمات آزمایشگاهی درنظرگرفته شود اما در نهایت خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی از این افزایش مستثنی شدند.

وی گفت: در تعیین ارزش نسبی خدمات آزمایشگاهی، انجمن های صنفی و علمی آزمایشگاهی دخالتی نداشتند و نتوانستند نظرات کارشناسی خود را به ثمر برسانند در نتیجه این تعرفه ها ابلاغ شد. 

پوپک افزود: انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی این تعرفه های تعیین شده را نقد و بررسی کرد و مکاتباتی در این زمینه انجام داد در نتیجه این پیگیری ها در روزهای اول سال جاری متوجه شدیم که تغییری در میزان ضریب K نسبت به سال گذشته رخ داده و در دستورکار قرار گرفته است. 

رییس انجمن ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی با بیان اینکه از میزان این ضریب اطلاعی نداریم، ادامه داد: احتمالا مقدار ضریب K کاهش یافته و افزایش تعرفه خدمات آزمایشگاهی تنها حدود 10 تا 12 درصد خواهد بود. 

پوپک گفت: در سال های گذشته تغییر نرخ ارز و اعمال تحریم علیه کشور سبب شد قیمت تجهیزات و کیت های آزمایشگاهی به صورت غیرقابل پیش بینی افزایش یابد. 

وی ادامه داد: ما قسم خورده ایم که خدمات مطلوب و باکیفیت ارایه دهیم و آن را با رعایت استانداردها و ممیزی ها نشان داده و همواره به تعرفه ها پایبند بوده ایم اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که رشد تورم و افزایش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی به ویژه کیت ها که سالانه حدود 10 تا 30 درصد قیمت آنها افزایش می یابد، بر ارایه خدمات آزمایشگاهی تاثیر خواهد گذاشت. 

رییس هشتمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در مورد طرح تحول نظام سلامت نیز اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت از نظر اینکه ارایه خدمات در بخش دولتی و آزمایشگاهی را گسترش داده است، طرح بسیار مناسبی است. 

پوپک افزود: همچنین هزینه درمانی مردم نیز در قالب این طرح کاهش یافته است اما در ارتباط با تجهیزات و کیت های آزمایشگاهی کاهش قیمتی که متاثر از اجرای این طرح باشد، تاکنون اعمال نشده است. 

وی ابراز امیدواری کرد که با تعامل انجمن ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه تجهیزات به ویژه کیت های آزمایشگاهی و در نتیجه هزینه خدمات بیماران کاهش یابد. 

رییس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی در مورد رتبه بندی آزمایشگاه ها گفت: تعریفی برای رتبه بندی آزمایشگاه ها در کشور وجود ندارد اما از شش سال گذشته با اجرای برنامه اعطای لوح کیفیت، ممیزی آزمایشگاه ها آغاز شد به این صورت که تمدید پروانه آزمایشگاه ها منوط به موفقیت آنها در کسب این لوح شد اما به دلایلی اجرای این برنامه نیز متوقف شد. 

پوپک ادامه داد: در حال حاضر هزار و 500 آزمایشگاه در سراسر کشور تحت کنترل و نظارت انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی قرار دارند و نتایج بررسی های این انجمن نشان می دهد که کیفیت خدمات آنها نسبت به سال های گذشته بهتر شده است. 

هشتمین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران از دوم تا پنجم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور متخصصان و کارشناسانی از 13 کشور جهان در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا