دانشمندان مأموریت روزتا چهره سال 2014

سیناپرس: تنها چند هفته پیش بود که کاوشگر روزتا پس از سفری 10 ساله به ستاره دنباله دار P67 رسید و پس از گذشت زمانی معین روبات فیله را از درون خود رها و روانه سطح دنباله دار کرد. روبات با موفقیت بر روی هدف مورد نظر نشست هر چند به دلیل چند بار برخاستن و نشتسن در نقطه ای قرار گرفته که نور خورشید به آن نمی رسد و فعلا به خواب فرو رفته است.

با این حال حتی اگر روبات "فیله"  همچنان در خواب به سر ببرد چیزی از ارزش کار دانشمندان این پروژه بی نظیر کم نمی کند و دقیقا به همین دلیل است که شبکه یورونیوز اروپا از میان نامزدهای مختلف کسب این عنوان، اعضای تیم پروژه روزتا را به عنوان چهره سال 2014 برگزید.

روزتا پس از طی مسافتی درحدود 6/5 میلیارد کیلومتر به نزدیکی دنباله دار P67 رسید و البته بخشی قابل توجهی از این سفر را در خواب زمستانی تنظیم شده سپری نمود تا مصرف انرژی آن به حداقل برسد.

به عقیده کارشناسان کار طاقت فرسای دانشمندان پروژه روزتا نقطه عطفی در تاریخ برنامه های اکتشافاتی آژانس فضانوردی اروپا به شمار می آید.

از آن گذشته مأموریت روزتا این امکان را برای بشر امروز فراهم کرد تا تصوری حقیقی از شکل و شمایل ستاره های دنباله دار داشته باشد.

بخش اصلی مأموریت روزتا توسط آژانس فضانوردی اروپا انجام شده و ناسا نیز در بخش های اندکی از آن حضور فنی داشته است.

چهره سال یورونیوز از فهرستی متشکل از افراد و گروهها برگزیده می شود که تأثیر مهمی – منفی یا مثبت – در تحولات سال داشته باشند. در فهرست نامزدهای امسال نامهایی همچون ولادمیر پوتین و پاپ فرانسیس نیز دیده می شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا