سیگارسالانه 6 میلیون قربانی می گیرد؛5.8 تریلیون سیگار در 2014 دود شد

 به گزارش ایرنا از نیودیلی ساینس، این اطلاعات براساس اطلس تنباکو 2015 که توسط انجمن سرطان آمریکا و بنیاد جهانی ریه تهیه شده ، منتشر شده است.در این اطلس پنج واقعیت شگفت انگیز که ارزش دانستن را دارد و معمولا سیگاری ها در سراسر دنیا به آن توجه نمی کنند ارائه شده که به شرح ذیل است:

*** 6 میلیون قربانی در سال

براساس گزارش این مراکز مهم جهانی، سالانه بیش از 6 میلیون نفر در جهان قربانی استعمال سیگار می شوند و حدود 6 تریلیون نخ سیگار در جهان بیش از هفت میلیارد نفری دود می شود.

***بیش از 5.8 تریلیون نخ سیگار در سال 2014 دود شد

در این اطلس نشان داده شده است که بیشترین مصرف کنندگان سیگار در میان کشورهای در حال توسعه بوده اند که درواقع حاکی از افزایش قربانیان این ماده دخانی درمیان این کشورها است. در حالی که با افزایش آگاهی ها در جهان توسعه یافته آمار مصرف کنندگان آنها کاهش یافته است.بر اساس آمار اعلام شده،سیگاری ها در سال 2014 بیش از 5.8 تریلیون نخ سیگار دود کردند.

*** افزایش آمار سیگاری ها در چین؛آمریکا و اروپا در حال کاهش

به رغم اینکه آمار سیگاری ها در آمریکا و اروپا در سال های اخیر کمتر شده است اما این رقم در میان چینی ها افزایش پیدا کرده است به نحوی که یک چینی بزرگسال به طور متوسط بیش از 2 هزار نخ سیگار در طول سال می کشد.

مردم تصور می کنند که سرطان ریه که عامل مهم مرگ و میر است تنها عارضه خطرناک سیگار کشیدن است. این درست است که سرطان ریه بیش از یک میلیون نفر سیگاری را در سال در جهان می کشد،اما محققان تاکید می کنند سیگار عامل بیماری های خطرناک و مرگبار دیگری مانند سکته مغزی و قلبی ، برونشیت و … نیز هست.تحقیقات انجمن سرطان آمریکا و مرکز جهانی ریه بر این موضوع با قاطعیت تاکید دارد که به هر حال نیمی از مصرف کنندگان سیگار به طور قطع قربانی آن خواهند بود.

***صنایع دخانیات سالانه با تولید محصولی مرگبار،میلیاردها دلار سود می برند

در سال های اخیر بسیاری از شرکت ها و صنایع بزرگ تولید و عرضه کننده سیگار، چهره واقعی خود را در پشت اقداماتی مانند تاسیس صندوق های خیرخواهانه و یا کمک های بشردوستانه پنهان کرده اند. علاوه براین این صنایع با لابی گسترده شخصیت های مهم سیاسی و اقتصادی در دنیا گسترش یافته است.

به طور مثال در آمریکا 150 شخصیت حقیقی و حقوقی مختلف لابی قدرتمندی برای توسعه این صنایع را در واشنگتن تشکیل داده اند که حمایت های آنها در این زمینه بیش از 26 میلیون دلار برآورد شده است.

طبق این گزارش صنایع دخانیات در آمریکا سالانه میلیون ها دلار برای بهبود چهره خود در افکار عمومی هزینه می کنند. اما هزینه اینگونه خدمات آنها هزاران میلیون دلار کمتر از هزینه تبلیغات گسترده و سرسام آور آنها به صورت آشکار و پنهان به صورت فیلم، موسیقی، بیلبورد و فعالیت های تبلیغاتی گسترده در رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و فضای مجازی است.
بر این اساس در آمریکا صنایع دخانیات به طور متوسط هر ساعت 9 هزار دلار برای سیگار تبلیغ مستقیم دارند.نویسندگان این مقاله می گویند، در پنج دقیقه ای که خواندن این مقاله طول می کشد، صنایع دخانیات در آمریکا بیش از 75 هزار دلار برای سیگار تبلیغ کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا