شیوع H5N1 یا آنفلوانزای پرندگان در کشور

در اطلاعیه شماره 3 سازمان دامپزشکی کشور آمده است؛ «این بیماری در استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران در زیستگاه پرندگان وحشی، روستا یا واحدهای صنعتی مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرار گرفته است. به دنبال آن عملیات معدوم سازی، پاکسازی و ضدعفونی اماکن آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه‌ای در حداقل زمان ممکن انجام شد. از آنجا که همزمان با شروع فصل سرما حجم آلودگی قابل توجهی توسط پرندگان مهاجر وارد منطقه خاورمیانه و اروپا شده است، همچنان احتمال بروز بیماری در مزارع پرورش طیور اعم از صنعتی، روستایی و پرندگان وحشی مهاجر در تمامی استان های کشور وجود دارد.»

این بیماری در استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران در زیستگاه پرندگان وحشی، روستا یا واحدهای صنعتی مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرار گرفته است

شکار نکنید، نخرید

سازمان دامپزشکی همچنین از واحدهای تولیدی پرورش طیور خواسته است تا با تشدید اقدامات امنیت زیستی از ورود آلودگی به مزارع پرورش طیور جلوگیری کنند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از پرندگان مهاجر ممکن است به این بیماری مقاوم بوده و هیچ گونه علائم ظاهری نداشته باشند. در حقیقت این پرندگان تنها می‌توانند در نقش ناقل بیماری عمل کنند. به همین جهت است که در اطلاعیه‌های سازمان دامپزشکی به صورت کاملا جدی نسبت به شکار پرندگان وحشی یا خرید پرندگان شکار شده هشدار داده شده‌است. در حقیقت افراد با شکار یا خرید پرندگان به ظاهر سالم می‌توانند در معرض این ویروس بسیار خطرناک قرار یگیرند که هیچ گونه درمانی ندارد. دکتر «فرشاد طهرانی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی هم گفت:« این بیماری از طریق پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت از سیبری به نیم‌کره جنوبی وارد کشور ما می شود.بنابراین توصیه جدی می شود تا مردم از شکار و خرید این پرندگان خودداری کنند.» اما این هشدارها به چه دلیل صادر می‌شود و خطر این بیماری در چیست؟

بسیاری از پرندگان مهاجر ممکن است به این بیماری مقاوم بوده و هیچ گونه علائم ظاهری نداشته باشند. در حقیقت این پرندگان تنها می‌توانند در نقش ناقل بیماری عمل کنند.

ویروسی خطرناک

آنفلوانزای پرندگان یا آنفلوانزای مرغی آن‌طور که بین عموم شناخته می‌شود، بیماری‌ای است که بر اثر آلودگی به یکی از سویه‌های گونه Influenza A virus  پدید می‌آید. مشهورترین سویه این ویروس سویه H5N1 است که باعث بیماری در انسان هم می‌شود. علائم H و N در حقیقت نشانه‌هایی است از نوع دو پروتئین خاص که روی سطح خارجی پوسته ویروس قرار داشته و بر حسب نوعشان باعث تفاوت در عملکرد ویروس می‌شوند.

انواع مختلفی از ویروس آنفلوانزای پرندگان وجود دارد، اما تا به حال تنها سرایت دو نوع از ویروس‌ها به انسان مشاهده شده است. هرچند نخستین مورد ثبت شده آنفلوانزای پرندگان به سال 1878 میلادی بر می‌گردد، اما نخستین مورد سرایت این بیماری به انسان در سال 1997 توسط ویروس H5N1 در هنگ‌کنگ گزارش شد. این ویروس باعث عفونت و مشکلات در دستگاه تنفسی انسان شده و تقریبا نزدیک به 60 درصد افرادی که به آن مبتلا می‌شوند جانشان را از دست می‌دهند. درد عضلانی شدید، تب زیاد، سرفه‌های پیاپی، اسهال و استفراغ به همراه آبریز بینی و سردرد از مهم‌ترین علائم این بیماری هستند. همچنین علائم معمولا دو روز بعد از آلودگی فرد به ویروس بروز کرده و تا یک هفته باقی می‌مانند. به جز نوع H5N1 ویروس دیگری از نوع A یا پرندگان هم به انسان سرایت می‌کند. این ویروس H7N9 نام دارد و نخستین مورد سرایت آن به انسان در سال 2013 گزارش شد.

 ویروسH5N1 باعث عفونت و مشکلات در دستگاه تنفسی انسان شده و تقریبا نزدیک به 60 درصد افرادی که به آن مبتلا می‌شوند جانشان را از دست می‌دهند

مراقبت‌های ویژه

در مورد فرد مبتلا به بیماری آنفلوانزا کار زیادی نمی‌توان انجام داد. مراقبت‌های بیمارستانی برای تقویت بدن و سیستم ایمنی و همین‌طور کاهش و تخفیف علائم ازمهم‌ترین اقدامات علیه این ویروس‌اند. هر چند این ویروس به سادگی به انسان منتقل نمی‌شود، اما به دلیل خطر زیاد مراقبت در برخورد با آن بسیاری ضروری است و امکان سرایت انسان به انسان آن نیز وجود دارد.

گفتنی است،تا به حال هیچ موردی از ابتلای فرد بر اثر خوردن گوشت پخته شده‌ یا تخم مرغ پخته گزارش نشده است. اما گوشت خام پرنده آلوده به این ویروس به شدت آلوده کننده است. به همین جهت است که بیشتر موارد ابتلا در مناطق روستایی دیده شده که مردم به شکار پرندگان وحشی عادت دارند. اما حتی در شهرها هم ضروری است که برای تمیز کردن گوشت خام طیور از دستکش و ماسک استفاده شود.

همین‌طور «فرشید رضایی» کارشناس مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه احتمال مبتلا شدن سگ و گربه به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد، می‌گوید: «مردم علاوه بر شکار نکردن و مصرف نکردن گوشت پرندگان مهاجر، از دادن لاشه آنها به سگ و گربه نیز خودداری کنند». همین‌طور سازمان دامپزشکی از مردم خواسته است تا در صورت مشاهده لاشه پرندگان وحشی بدون اقدام به بررسی آن ، محل آن را به این سازمان گزارش کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا