بررسی اثرات مالچ زنده و کود آلی بر کلم بروکلی

متخصصان معتقدند نوعی ماده شیمیایی وجود دارد که تنها در کلم بروکلی یافت می‌شود و انرژی باتری‌های کوچک سلولی موسوم به میتوکندری‌ها را تامین می‌کند. همچنین متخصصان تغذیه و سلامت در مورد دیگر خواص اصلی کلم بروکلی اظهار داشتند که این گیاه پرخاصیت به دلیل دارا بودن ترکیبات منحصربفرد، سلول‌های بدن را به فعالیت وا می‌دارد و انرژی مورد نیاز سلول‌ها را تامین می‌کند.

پژوهشگران موسسه تحقیقات غذایی «نورویچ» در انگلیس با بررسی نمونه خون تعدادی مرد و زن داوطلب قبل و بعد از مصرف کلم بروکلی دریافتند که مصرف این گیاه خوراکی باعث می‌شود واکنش‌های شیمیایی مختلف در درون باتری‌های سلولی بدن خیلی بهتر انجام شوند. همچنین مصرف گیاه بروکلی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی کمک کند.

«ریچارد میتن» از متخصصان اصلی این مطالعه می‌گوید: «میتوکندری‌ها که به عنوان باتری‌های سلولی شناخته شده‌اند در انتقال انرژی به سلول‌های بدن نقش حیاتی ایفا می‌کنند و در صورتی که در کارآیی آنها خلل ایجاد شود به بسیاری از بیماری‌های دوره میانسالی منجر می‌شود.»

با توجه به نتایج این مطالعه به افراد توصیه می‌شود که این گیاه مفید را به رژیم غذایی خود بیافزایند و آن را دو تا سه نوبت در هفته مصرف کنند.

بروکلی از خانواده کلم‌ها و سرشار از ویتامین های A  و D است که در فصل‌های خنک بهترین و بیشترین محصول را می‌دهد. چنانچه برای کاشت از بهترین واریته ها استفاده شود و مراحل کاشت، داشت و برداشت طبق دستور العمل و به دقت انجام شود، تولید محصول تداوم می یابد. قسمت خوراکی بروکلی «سر» نامیده می شود. سر اصلی در مرکز و بالای گیاه روئیده می شود. وقتی سر اصلی برداشته و قطع شود، سرهای جانبی شروع به رشد کرده و ظاهر می شوند. در بیشتر مناطق آمریکا این گیاه در فصل های بهار و پاییز دو بار محصول می دهد و برای داشتن بهترین محصول، نهال کاری در فصل بهار توصیه می شود زیرا این عمل باعث مقاوم شدن و جای گیر شدن گیاه در زمین می شود . نهال کاری مقاومت گیاه را در برابر گرمای اولیه تابستان زیاد می کند اما فصل زمستان مناسب‌ترین زمان برای کاشت مستقیم بذر در زمین است .

پژوهشگران با انجام یک سری آزمایش در مزرعه‌ای بررسی کردند که آیا اثرات مالچ زنده  درعملکرد کلم بروکلی و اجزای آن به استعمال کود آلی بستگی دارد یا خیر. آنها در این آزمایش، عملکرد کلم بروکلی در شرایط بسیار مشابه بسترهای مالچی و خاک لخت کنترل شده با بالاترین میزان کود آلی مورد بررسی قرار دادند. در یک چشم به هم زدن بستر مالچی عملکرد کلم بروکلی را بسته به میزان کود آلی مصرفی 28 تا 63 درصد کاهش داد و به این ترتیب پژوهشگران نتیجه گرفتند که کود آلی ممکن است اثرات متناقضی در عملکرد کلم بروکلی در بسترهای مالچی داشته باشد.

محصولات زراعی پوششی دارای منافع بسیار مانند حفظ خاک و مواد مغذی آن، ایجاد منابع و زیستگاه برای موجودات مفید و پیش‌گیری از رشد علف‌های هرز برای سیستم‌های تولیدات کشاورزی به حساب می‌آید. در مناطقی که دوره رشد گیاهان نقدی کوتاه است، استفاده از سیستم‌های مالچ زنده ممکن است محصولات گیاهی باغداران را با ایجاد محصولات پوششی دراوایل فصل رشد بهبود بخشد و موجب افزایش طول مدت رشد محصول پوششی شود. گیاهان نقدی مانند گندم ، جو ، ذرت گیاهانی هستند که مصرف اقتصادی دارند.

سیستم مالچ زنده (LM) نوعی از کشت مخلوط است که شامل پرورش یک گیاه پوششی یا پرورش یک گیاه پوششی همزمان و مخلوط با یک محصول نقدی ویا شامل تمام فصل برداشت است. با وجود منافع مالچ‌ها ، در صورتی که محصولات نقدی در مدت زمان محدودی همراه با سبزیجات کشت شوند مالچ زنده می‌تواند منجر به کاهش محصولات نقدی شود. نیکلاس وارن، ریچارد اسمیت و ربکا سیدمن از دانشگاه نیو همپشایر طی گزارشی که در مجله هورت ساینس  منتشر شده اسا اثرات شبدر سفید ایتالیایی همراه با مالچ  را بر روی عملکرد کلم بروکلی و اجزای آن بررسی کردند.

نیکلاس وارن نویسنده مقاله بیان می‌کند: «در ایالات نیو همپشیر آمریکا و ایالات شمالی انگلستان، کلم بروکلی اغلب در تابستان در بسترهای بزرگ کشت می‌شود و در فصل پاییز برداشت می‌شود. این روش برنامه ریزی برای تولید می‌تواند رقابت خاصی را در کشت محصولات پاییزه پوششی در این سیستم‌ها  ایجاد کند.»

وارن در ادامه می‌گوید: «پرورش محصولات پوششی به عنوان مالچ زنده و به طور همزمان با کلم بروکلی در یک سیستم کشت پلاستیکی ممکن است در درجه اول باعث گسترش استفاده از محصولات زراعی پوششی در سیستم های تولید کلم بروکلی درمناطقی با  فصل رشد کوتاه شود و در درجه دوم باعث کاهش نیاز به شخم زدن خاک در فاصله بین بسترها شود.»

این مقاله تحقیقات انجام گرفته برای ارزیابی عملکرد آبیاری، کشت تابستانه کلم بروکلی در محیط کشت پلاستیکی و تحت شرایط مصرف کود آلی یا بدون مصرف کود آلی را گزارش می‌کند.

پژوهشگران دو آزمایش را در دورهام نیو همپشیر انجام دادند، آزمایشات در دو زمین زراعی جداگانه برای جلوگیری از اثرات LM و پاتوژن های مخصوص کلم بروکلی انجام گرفت. نیکلاس بیان می‌کند: « هر دو آزمایش، فرضیه‌های ما در مورد اینکه LM مقدار محصول کلم بروکلی عرضه شده به بازار را در صورت عدم استفاده کود کاهش می دهد، را تایید کردند.»

فرضیه ای که مبنی بر کاهش عملکرد کلم بروکلی در نتیجه رقابت برای به دست آوردن نیتروژن در شرایط LM  ارائه شده بود تا حدودی تایید شد. فقط آزمایش اول با کاهش عملکرد کلم بروکلی در شرایط LM  و نبود کود نیتروژن مطابقت داشت و نتایج نشان ‌داد که کاهش عملکرد LM با استفاده از کود نیتروژن بهبود یافته است. در آزمایش دوم چنین الگویی مشاهده نشد و کاهش عملکرد کلم بروکلی حتی با استعمال دو و نیم برابری کود نیتروژن دیده شد.

پژوهشگران به این ترتیب نتیجه گرفتند که نتایج ارایه شده درهر دو آزمایش این  فرضیه را که « کاهش یا افزایش عملکرد کلم بروکلی در شرایط LM فقط به دلیل افزودن کود آلی است» را تا حدودی تایید کردند. اگرچه شواهد نشان داد که مالچ زنده باعث کاهش عملکرد کلم بروکلی می‌شود، اما برخی از باغداران ممکن است با در نظر گرفتن مزایای بالقوه مالچ‌ها در اکوسیستم حاضر شوند تا مقداری از محصولشان را از دست بدهند ولی از سیستم LM استفاده کنند.

پوشش مالچ

مالچ را می توان پوشش غیر زنده نامید که به عنوان محافظی برای گیاهان در زمستان بکار می‌رود و گیاهان را در برابر تغییر دمای شدید خاک و از دست رفتن آب زمین محافظت می کند و نیز جلوی رشد علف‌های هرز را می گیرد. مالچ در تابستان‌های خشک پوشش مناسبی برای تقریبا هر نوع گیاه پوششی است. از کود حیوانی کاملا پوسیده می توان به عنوان یک پوشش بسیار خوب ( تا عمق۱۰ سانتی متر) استفاده کرد زیرا هم به عنوان مالچ زمستانی و هم بهاره عمل می کند. برگ‌های پوسیده، پیت ماس و تقریبا هر نوع ماده آلی را می توان به این منظور بکار برد. البته باید توجه کرد که تمام مواد آلی‌ای که به عنوان مالچ به کار می روند اگرکاملا پوسیده نباشند، در ابتدا زمین را عاری از نیتروژن می کنند و در نتیجه بهتر است قبل از مالچ پاشی به خاک کود داده شود. بنابراین گیاه دیگر مشکل کمبود نیتروژن نخواهد داشت.

کود ارگانیک

کودهای آلی مانند فضولات چهار پایان اهلی ، پرندگان ( مرغداری ها ) ، بقایای کشتارگاه ها ( خون ، گوشت ، و اعماء و احشا ) ، پودر و خاکستر استخوان ، بقایای ماهی ها ، مازاد دباغی ها ، تفاله ها ، کنجاله ها ، کود سبز و … . از جمله فرآورده های جنبی کشاورزی هستند که توسط موجودات زنده ( گیاهان و حیوانات ) تولید می‌شوند .