درخواست عضویت ایران در سازمان تحقیقات هسته یی اروپا

به گزارش ایسنا در این دیدار، مدیر روابط بین الملل مرکز تحقیقاتی سرن گزارش مبسوطی از فعالیت های این مرکز علمی را ارائه کرد که در آن به حضور قوی علمی و پر تلاش اساتید و دانشجویان ایرانی اشاره شد.

 

در این دیدار با توجه به انعقاد تفاهم نامه بین جمهوری اسلامی ایران و مرکز سرن از سال 2001 و همکاری بعضی از دانشگاه های دولتی و مؤسسات پژوهشی نظیر پژوهشگاه دانش های بنیادی در خصوص افزایش تعداد دانشجویان ایرانی در این مرکز تبادل نظر شد و مرکز سرن برای پذیرش دانشجویان ایرانی دوره های شش تا 9 ماهه و بررسی با نظر مساعد درخواست ایران مبنی بر عضویت وابسته ایران دراین مرکز اعلام آمادگی کرد.

 

در پایان این بازدید، دکتر احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و هیات همراه در نشستی با دانشجویان و پژوهشگران ایرانی مستقر در سرن مسائل و درخواست های آنان را بررسی کردند.

 

سرن (سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای)، بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان است که در سال ۱۹۵۴ در کشور سوییس در مجاورت مرز فرانسه ایجاد شد. در حال حاضر بیش از23 کشورعضو این سازمان بوده و بیش از ۲۶۰۰ کارمند به طور تمام وقت و همچنین در حدود ۷۹۳۱ دانشمند و مهندس (به نمایندگی ۵۸۰ دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی از ۸۰ کشور جهان) در آن مشغول به کارند با توجه به ماموریت های تعریف شده برای سرن ( گسترش مرزهای دانش، آموزش و بررسی تولد جهان) محققان، دانشجویان و استادان بی شماری از کشورهای مختلف دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران در این مجموعه به فعالیت های تحقیقاتی مشغول هستند.

 

پاکستان و ترکیه از جمله کشورهای همسایه ایران هستند که به تازگی به عضویت وابسته سرن در آمده اند. با این که کشورهایی مثل مصر، عربستان و پاکستان زودتر از ایران همکاری با سرن را آغاز کرده اند ملحق شده‌اند ولی تعداد پژوهشگران و مقالات آنها بسیار کمتراز ایران است، با این حال اختصاص بودجه ای اندک و ناپایدار به همکاری های ایران با سرن، گسترش همکاری ها و برنامه‌ریزی بلند مدت در خصوص همکاری با سرن را با موانع جدی مواجه کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا