بنیادی ترین راه برای دستیابی به توسعه علم، ترویج آن است

 دکتر اکرم قدیمی رئیس هیات مدیره انجمن ترویج علم با اشاره به هفته ترویج علم و مناسبتش با روز جهانی علم عنوان کرد: علم باید در خدمت توسعه و صلح باشد و یادآوری این نکته لازم است که تک تک ما باید در عرصه علم تلاش کنیم و در این راستا مسئولیت هایی داریم؛ زیرا علم در این مسئولیت مانند سیمان است که صلح، دوستی، رفاه و توسعه را به جامعه می بخشد.

قدیمی با توجه به سالروز افتتاح انجمن علم ایران گفت: از زمان افتتاح این انجمن در سال 1391 فعالیت های فراونی در این حوزه صورت گرفته است، تا جایی که تا قبل از این سال نشست ها بسیارکم بودند اما امروزه شرایط به گونه ای شده است که این نهاد در این زمینه بسیار فعال عمل کرده است. چراکه، ما معتقدیم علم برای این که جنبه های مثبت خود را نشان دهد باید تبدیل به فرهنگ شود و از این رو برای نقش سازنده علم برای رسیدن به توسعه علم تلاش کردیم.

وی با اشاره به این که بنیادی ترین راه برای دستیابی به توسعه علمی ترویج علم است گفت: باید نسبت به واقعیت های علمی درک و فهم داشته باشیم و بدانیم که هدف ترویج علم برانگیختن و همگانی کردن علم است. ترویج علم نقش روزافزونی در کشف های جدید دارد که می تواند باعث فعالیت ها، افزایش سواد علمی، آگاهی در دسترسی ها و توسعه پایدار شود.

قدیمی با اشاره به اینکه فناوری ها چگونه وارد عرصه جامعه عمومی می شوند گفت: این هدف در قالب موضوع این همایش ها اتفاق می افتد.

دکتر سعیدرضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با موضوع بحث «فضای فراگیر مجازی و توسعه دسترسی و انتشار دانش عمومی» گفت: فضای مجازی یک مگا ترن محسوب می شود که بر حوزه های دیگر و مراجع علم و دانش تاثیر می گذارد.

وی با توضیح اینکه فضای فراگیر مجازی ظرفیت بزرگی است عنوان کرد: فضای مجازی امکان تامین انتشار و دسترسی فراگیر به دانش را فراهم می کند.

عاملی با اشاره به اینکه منظور از دانش عمومی قرار گرفتن دررشد و تعالی فردی و جمعی است اظهار کرد: این مقوله منجر به تقویت کیفیت زندگی می شود. یعنی از آنجاکه دانش عمومی با حوزه شهروندی در تعامل است، جامعه را به سطح امنیت اجتماعی می رساند. دانش به پدیده های پیرامون تعلق می گیرد و اینترنت این اتصال به پدیده های پیرامون را برقرار می کند.

وی با بیان این که ما دو نوع دسترسی آزاد به اطلاعات و دانش عمومی داریم ابراز کرد: یک گونه از این دسترسی دادن اطلاعات  یا در دسترس قرار دادن اطلاعات است و دیگری اطلاعات را در فرایند سیستمی دریافت می کنیم و بر مبنای حق شهروندی اطلاعات و دانش به عنوان سرویس در خدمت انسان قرار می گیرد.

این استاد دانشگاه به چهار سناریوی یگانگی فناوری اشاره کرده و گفت: سناریوی هوش مصنوعی که موج جدیدی از ظهور موجودات فراانسانی برخاسته از هوش مصنوعی به وجود می آید، دوم سناریوی هوش تقویت شده که از طریق رابطه انسان با کامپیوتر تقویت می شود، سوم سناریوی اینترنت که با تقویت سلسه عصبی و شناختی انسان در جامعه انسانی مواجه است و چهارم سناریوی بایومدیکال است.

او در رابطه با پیوند جهانی شدن با با دانش عمومی گفت: امروزه جهانی شدن محصول ظهور صنعت همزمان ارتباطات است و نوعی همه همسایه ای را به وجود آورده است و یکی از نشانه های جهانی شدن افزایش قدرت انتخاب است.

عاملی همچنین ادامه داد:  فناوری های اطلاعات ظرفیت دانش را توسعه داده اما یکسری محدودیت هایی را هم به وجود آورده است و آن چیزی است که همه اجازه ندارند هرچیزی را می خواهند دانلود کنند بلکه باید هزینه بپردازند.

دو قشر دانشجو و دانش آموز باید مخاطب خاص ترویج علم قرار بگیرند

سیامک خادمی عضو کمسیون ملی یونسکو از دیگر سخنرانان این همایش با بیان اینکه یونسکو این روز را هر ساله گرامی می دارد و از همه کشورها می خواهد در حد توان برای این روز برنامه داشته باشند، گفت: توجه به ترویج علم باید به گونه ای باشد که دو قشر دانشجو و دانش آموز مخاطب خاص آن قرار بگیرند و ترویج باید به گونه ای انجام بگیرد که جامعه ما نسبت به تولید علم حساس باشد و کودکان را با اخلاق علمی و اینکه چگونه از علم استفاده کنند، آشنا کند.

خادمی با ابراز خوشحالی از برگزاری این برنامه ها به مناسبت هفته ترویج علم در ایران گفت: روز جهامی علم هرساله زمینه خاصی را به خود می گیرد و یکی از حوزه هایی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم دانشجویان و دانش آموزان هستند.

او در رابطه با علم و فرهنگ گفت که علم باید جزئی از فرهنگ ما قرار بگیرد و فرهنگ را بسازد و تطابق اخلاقی به وجود بیاورد و نیزعلم و فرهنگ و اخلاق به یک اندازه رشد کنند.

بر اساس این گزارش، این همایش در پنج محور «عمومی سازی علم در عصر فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی»، «تحولات رسانه های حرفه ای در عصر فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی»، «تعامل فرهنگ و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و تاثیر آن بر عمومی سازی علم» و «تعامل نهاد آموزش و فناوری های ارتباطات و اطلاعات و تاثیر آن بر ترویج علم» است.

نشست اول به عنوان «عمومی سازی علوم در عصر فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی»، با ریاست حسین میرزائی، نشست دوم «تعامل رسانه، فرهنگ و اخلاق علم و فناوری در عصر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی»، با ریاست حسین ابراهیم آبادی و نشست سوم با عنوان «نهاد آموزش و فناوری های ارتباطلت و تاثیر آن بر ترویج علم»، با ریاست حسن نمکدوست برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا