ساخت نوعی نانوذرات اکسید آهن برای درمان سرطان پروستات

پژوهشگر طرح تولید این نانوذرات آهن با یادآوری اینکه درمان های کنونی سرطان پروستات هر یک عوارض خاص خود را دارند گفت: یافتن درمان های جدید که با آسیب کمتر بتوانند موثرتر عمل کنند یکی از خواست های پژوهشگران بوده است.سهند میرزایی افزود: در این طرح با هیالورونیک اسید به عنوان ماده ای که می تواند پیوند خوبی با گیرنده سی سی دی 44 سلول های سرطانی به وی‍ژه سرطان پروستات ایجاد کند به عنوان پوشش نانوذرات اکسید آهن استفاده شد.

وی علت انتخاب نانوذرات آهن را ارزانی و در دسترس بودن این ماده ذکر کرد و گفت: از آن جهت که پروتئین هیالورونیک در بدن به مقدار زیاد وجود دارد، مشکلی از نظر زیست سازگاری به وجود نخواهد آمد.
میرزایی اضافه کرد: با قرار گرفتن ذرات آهن پوشش داده شده با اسید هیالورونیک در محل تومور که در مورد پروستات با تزریق در غده انجام می شود، این ذرات به کمک اسید هیالورونیک به سلول های سرطانی متصل می شوند سپس با اعمال میدان مغناطیسی می توان سلول های سرطانی را با بالا بردن دما و تشدید امواج الکترومغناطیسی و تغییر سوخت و ساز سلول هدف قرار داده و قدرت تکثیر آنها را از بین برد.

پژوهشگر طرح با اشاره به موفقیت نانوذرات آهن پوشش داده شده با اسید هیالورونیک در مرحله آزمایشگاهی گفت: تعداد سلول های نمونه سرطانی پس از سه روز کاهش قابل توجهی نشان داد. به گفته وی مرحله بعدی این پژوهش از یک طرف بهینه سازی پوشش نانوذرات و از طرف دیگر آزمایش روی حیوانات خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا