بررسی وقوع خشکسالی شدید در کوبا

در پی کاهش شدید میزان بارندگی و کم شدن نزولات جوی طی سال های گذشته در کشور کوبا و به ویژه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ، خشکسالی شدیدی در این کشور حاکم شده است که کارشناسان آن را طولانی و بلند مدت تخمین می زنند . بر اساس گزارش های رسمی ، این خشکسالی بیش از شصت و سه درصد از این کشور جزیره ای شکل را تحت تاثر خود قرار داده است . روز گذشته رسانه های محلی در این کشور واقع در منطقه کارائیب قاره آمریکا اعلام کردند ، مناطق شرقی و استان های این بخش از کشور ، دچار بیشترین خسارات ناشی از خشکسالی شده اند .  

سازمان هواشناسی کوبا در این رابطه اقدام به تجزیه و تحلیل اطلاعات اخذ شده از مناطق مختلف این کشور کرده و بر این اساس مشخص شد میزان خشکسالی رخ داده در کوبا ، در بخش های مختلف دارای درجات گوناگونی است . بر این اساس هشت درصد از مناطق این کشور دچار خشکی بسیار شدید هستند و در 18 درصد مناطق این کشور نیز میزان خشکسالی به حالت میانی بوده و سی و هفت درصد از مساحت این کشور نیز اگرچه با خشکسالی و کاهش بارندگی رو به رو است ولی  دچار آسیب های کمتری شده است .

این گزارش به طور رسمی از سوی سازمان خدمات آب و هوائی کوبا که به اختصار  CENCLIM نامیده می شود ، منتشر شده است .

در تصویر ارائه شده توسط خبرگزاری رسمی فرانسه ،  بخشی از مرداب مشهور سیه ناگا دی زاپاتا    Cienaga de Zapata swamp در کشور کوبا مشاهده می شود که بر اثر خشکسالی سال جاری به طور کامل خشک شده است .

خشکسالی فوق علاوه بر تاثیر منفی و خشک کردن این مرداب ، در بخش های مختلف این کشور تاثیرات نامطلوبی ایجاد کرده و سبب ایجاد بحران زیست محیطی در کوبا شده است . کارشناسان محیط زیست ، این موضوع را خطری جدی برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری موجود در این کشور می دانند که در صورت عدم اقدامی فوری از سوی مسئولان این کشور ، عواقب و تبعات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا