عصاره دارچین، «ضد درد» طبیعی

درد به مجموعه پیچیده ای از تجارب ناخوشایند حسی، عاطفی و شناختی حاصل از آسیب های وارده به بافت های بدن گفته می شود که میلیون ها نفر از مردم در سرتاسر جهان به انواع مختلف حاد یا مزمنی از آن دچار می باشند. پزشکان برای کاستن درد بیماران معمولا از دسته های مختلفی از داروها استفاده می کنند که از میان آن ها می توان به اپیوئیدها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، ضد افسردگی ها و ضدتشنج ها اشاره نمود. ولی استفاده از این داروها علیرغم آن که به کاهش درد بیماران می انجامد، دارای عوارض جانبی خاص خود بوده و استفاده طولانی مدت از آن ها می تواند علاوه بر آسیب های جانبی به بدن، تاثیرات آن ها را به مرور کاهش دهد.

با توجه به این مطالب، محققین همواره به دنبال یافتن داروها و یا روش هایی هستند که ضمن اثرگذاری بالا در کاهش درد و انجام عملی مشابه با داروهای شیمیایی، از عوارض جانبی کمتری برخوردار بوده و استفاده از آن ها در طولانی مدت، پایداری بیشتری داشته باشد.

دارچین حاوی ترکیباتی نظیر سینام آلدئید و اوژنول است که اولی در دوزهای بالا دارای اثرات آرامش بخشی بوده و دومی دارای اثرات ضد دردی مرکزی است و مکانیسم عمل این دو ماده می تواند بخشی از اثرات ضددردی دارچین را توجیه نماید.

در این رابطه با تلاش پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی کردستان و در مطالعه ای جالب، تاثیر عصاره دارچین در کاهش درد مورد بررسی علمی و آزمایشگاهی قرار گرفته است.

در این پژوهش که بر روی موش های آزمایشگاهی نژاد ویستار انجام شده، عصاره هیدروالکلی دارچین در غلظت های مختلف تهیه شده و اثرات ضد دردی آن ارزیابی گردیده است.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که استفاده از عصاره هیدروالکلی دارچین در غلظت 400 میلی گرم بر کیلوگرم دارای اثرات ضد دردی معنی دار و قابل توجهی است و می تواند به عنوان یک ضد درد موثر مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

بنا به گفته محققین، دارچین حاوی ترکیباتی نظیر سینام آلدئید و اوژنول است که اولی در دوزهای بالا دارای اثرات آرامش بخشی بوده و دومی دارای اثرات ضد دردی مرکزی است و مکانیسم عمل این دو ماده می تواند بخشی از اثرات ضددردی دارچین را توجیه نماید.

نکته دیگری که در مطالعه فوق مورد بررسی قرار گرفته بررسی اثرمتقابل داروهای ضد درد موسوم به نالوکسان و فلومازنیل با عصاره هیدروالکلی دارچین است. بر این اساس نتایج آزمایش ها نشان می دهد که استفاده از داروهای فوق به طور همزمان با دارچین، می تواند اثرات ضد دردی عصاره این گیاه دارویی را از بین ببرد.

قابل ذکر است نتایج مطالعه فوق اخیرا در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در «مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان» به چاپ رسیده است.

 

گزارش : محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: ایزدپناه، ا. و همکاران. 1395. بررسی اثر ضد دردی عصاره هیدروالکلی دارچین در موش صحرایی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 21(4): 48-41.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا