روز جهانی آگاه سازی بیماری اوتیسم درسازمان ملل برگزار شد

سازمان ملل متحد هر سال شعاری را برای این روز درنظر می گیرد. شعار امسال، استخدام، مزیتی برای بیماران اوتیسمی، انتخاب شده است. بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، بیش از 80 درصد از بزرگسالان مبتلا به اوتیسم بیکار هستند.

تحقیقات نشان می دهد که اکثر کارفرمایان از مهارت های ویژه بیماران اوتیسمی بی اطلاع هستند. توانایی افراد مبتلا به اوتیسم در تشخیص الگو، استدلال منطقی و توجه به جزییات بسیار بیشتر از افراد عادی است.

اوتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور کامل آشکار می شود. معمولا این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی می توان کودک را به مدرسه فرستاد و مهارت های زیادی را به او آموخت.

به گزارش ایرنا از ساینس، همزمان با دوم آوریل (سیزدهم فروردین) که طبق قطعنامه سال 2005 مجمع عمومی سازمان ملل، به عنوان روز جهانی آگاه سازی اوتیسم نامگذاری شده است، ویژه مراسمی با شعار کارآفرینی برای مبتلایان به اوتیسم و نیز استفاده از فناوری های نوین و دیجیتال با کاربرد شکوفایی زندگی این قبیل افراد، در مقر سازمان ملل برگزار شد.

دبیرکل سازمان ملل در آغاز مراسم امسال با اشاره به اینکه هشتاد درصد مبتلایان به اوتیسم بیکار و یا فاقد شغل ثابت هستند، عزم جدی جهانی را برای توجه و اجرای دستاورد های این نشست خواستار شد.

بان کی مون گفت:با افزایش اطلاعات جامعه جهانی از این اختلال روانی ، مدارس باید در های خود را بر روی دانش آموزان مبتلا به این بیماری باز کنند چون با پشتوانه مناسب مراکز آموزشی، این افراد می توانند و باید به افرادی تحصیل کرده تبدیل شوند. 

دبیرکل سازمان ملل از همه موسسات دولتی و شرکت های مختلف در سراسر جهان خواست تا با مد نظر گرفتن استخدام افراد مبتلا به اوتیسم، موقعیتی استثنائی را برای آنها فراهم کنند.

بان کی مون به استعداد های منحصر به فرد این افراد در زمینه های هنر های تجسمی، علمی و هنری اشاره کرد و گفت: سطح آگاهی جامعه جهانی از استعداد های این افراد باید ارتقا یابد و به همین دلیل توجه بیش از پیش کارفرمایان به این قشر از جامعه ضروری است.

کریستینا گالاچ، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور ارتباطات و اطلاع رسانی نیز در این نشست با اشاره به اینکه حدود یک درصد از جمعیت جهان دچار اوتیسم هستند، اهمیت این نشست را کمک به تثبیت حقوق برابر افراد مبتلا به این اختلال در جامعه دانست.

دهها فعال کشوری و بین المللی از مراکز دولتی و خصوصی در دو نوبت صبح و عصر نشست سازمان ملل، آخرین یافته ها و تجارب خود در زمینه دو موضوع اشتغال و فناوری نوین برای مبتلایان به اتیسم ارائه کردند.

کارشناس نمایندگی کشورمان در سازمان ملل گفت:در ایران مثلث سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، مسئول توجه به طیف گسترده ای از نیازهای افراد مبتلا به اوتیسم هستند.

مصباح انصاری افزود: خوشبختانه تاکنون به طور قابل توجهی شرایط برای این قبیل افراد در سراسر ایران بهبود یافته است. این عضو نمایندگی کشورمان همچنین به دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد مشاور ویژه را در زمینه اتیسم برای خود انتخاب کند.

همچنین صدیقه فراهانی، مدرس PRT (آموزش رفتارهای محوری ) که در این مراسم حضور داشت با اشاره به نقش فناوری در شکوفایی استعدادهای افراد طیف اوتیسم گفت: به دلیل ساختار مغزی مبتلایان به اتیسم و اینکه فناوری دیجیتال به ساختار نظام مند ذهن همخوانی دارد، استفاده از این قبیل فناوری ها می تواند نقش موثری در روند آموزشی این افراد ایفا کند.

این کارشناس ایرانی با اشاره به استقبال خوب این افراد از فناوری های دیجیتال گفت: علت این است که ذهن افراد عادی شامل بخشی از همدلی و بخشی از نظام مندی است ولی ذهن افراد طیف اتیسم بیشتر به سمت نظام مندی گرایش دارد.

وی افزود: از آنجا که ابزار دیجیتالی بیشتر نظام مند، قابل برنامه ریزی، کنترل و پیش بینی هستند، افراد طیف اوتیسم می توانند بیشتر از انسان ها، از این ابزار بهره ببرند چون به علت غیرقابل پیش بینی بودن انسان ها، ارتباط برقرار کردن با این ابزار برای مبتلایان به اوتیسم آسان تر است.

در نشست امسال روز جهانی آگاه سازی درباره اوتیسم نمایندگانی از شرکت های بزرگ فناوری رایانه ای مانند مایکروسافت و گوگل حضور یافتند.

*** آمار ها چه می گویند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، گزارش جالبی را در مورد اوتیسم در سراسر جهان منتشر کرده است

-از هر 68 کودک در سراسر جهان، یک نفر به اختلال اوتیسم (ASD) مبتلا است

-احتمال بروز این بیماری در تمام گروه های نژادی، قومی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد

-اوتیسم در پسران (از هر 42 پسر یک نفر) شایع تر از دختران (از هر 189 نفر یک نفر) است

-تحقیقات انجام شده در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی، شمار کودکان مبتلا را حدود یک درصد و در کره جنوبی حدود 2.6 درصد نشان می دهد
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا