اصلاح نژاد دام «سنگسری» توسط محققان جهاددانشگاهی

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در گفتگو با مهر گفت: محققان جهاددانشگاهی اعلام آمادگی کرده اند تا اصلاح نژاد دام سنگسری در استان سمنان را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه دام سنگسری از دام های خوب استان سمنان است، افزود: اصلاح نژاد به این عنوان ختم می شود که بتوانیم اولا سرعت تکثیر دام را بیشتر کنیم و بعد هم این دام به گونه ای باشد که با خوردن حداقل علوفه حداکثر بهره وری را داشته باشد.

طیبی با بیان اینکه برای این طرح ها نیاز به بودجه است، اظهار داشت: این منابع لازم باید از سوی استانداری تامین شود تا مراکز پژوهشی در این استان ها این تحقیقات را انجامد دهند.

به گفته وی، محققان پژوهشگاه رویان اصفهان این مسئولیت را برعهده گرفته که روی این موضوع کار تحقیقاتی کند. طیبی با بیان اینکه این نژاد یکی از مقاوم ترین نژاد های بومی محسوب می شود که دارای جثه ای کوچک یا متوسط است،  اظهار داشت: عشایر سنگسر استان سمنان، برای ییلاق و قشلاق گاهی تا حوالی استان خراسان گله های خود را جابجا کرده و این گوسفندان از مراتع فقیر بهره برداری می کنند.

وی افزود: رنگ گوسفند سنگسری متنوع است و گله های خالص کمتر دیده می شوند ارقام قهوه ایی، سیاه، بور و سفید و مخلوط رنگ ها در بین این گوسفندان مشاهده می شود. وزن میشها به طور متوسط ۴۰-۴۵ کیلوگرم و قوچها نیز ۴۵-۵۰ کیلوگرم هستند.

وی گفت: وزن لاشه این گوسفندان زیاد نیست ولی هدف اصلی از پرورش آنها گوشت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا