دیدنی های محلات

فعالیت عمده شهرستان محلات پرورش گلهای تزئینی، پرورش آبزیان زینتی و معادن سنگ و سنگبری است. این شهرستان یکی از قطب های اصلی تامین گل و گیاه ایران محسوب شده و در عین حال  در حال حاضر شهر محلات یکی از مراکز اصلی تولید سنگ های ساختمانی ایران است . بعد از پرورش گل و گیاهان زینتی و صادرات آن ، مهم ترین فعالیت مؤثر بر اشتغال شهر است . از دیگر فعالیت های اهالی این شهر پرورش ماهیان زینتی است . شهرمحلات به لحاظ تنوع تولید ماهیان زینتی رتبه اول کشور را داراست .

باغ گل های ایرانی

گلایل وحشی ، گل بومی منطقه محلات است . گویی طبیعت نیز این سرزمین را به عنوان مرکز گل انتخاب کرده است .  امروزه  باغ های  گل محلات در فصول مختلف سال دایر بوده و یکی از زیباترین جاذبه های این شهر محسوب می شوند . سالانه میلیون ها شاخه گل و نهال در  شهرستان محلات تولید و به دو ستداران گل در سطح کشور و خارج از کشور عرضه می شود

در بین گل های پرورش یافته در محلات می توان به  انواع پیتوس، گلایل ، میخک، زنبق، ارکیده، کوکب، جعفری، همیشه بهار، انواع داودی، ژرویرا، آمالیس. رز ، نسترن، نخل زینتی، کاردینا ، میمون، صدفی، انواع بنفشه و اطلسی اشاره کرد . انواع نهال های  گیلاس-  هلو- گردو- اقاقیا، زلزالک و  … نیز در این شهر تهیه می گردد  .

یکی از زیباترین جشنواره های  محلات که همه ساله در ماه شهریور برگذار می شود جشنواره گل است که دیدن آن خالی از لطف نیست .

جاذبه های تاریخی :

آتشکده آتشکوه   

عظمت بنا به حدی است که جزء برترین آتشکده‌های زرتشتیان جهان به شمار می‌رود. این آتشکده در 5 کیلومتری جاده نیمور و نزدیکی روستای آتشکوه نیمور قرار دارد.  بنای چهار طاقی آن شامل ستون های سنگی استوانه ای شکل است که بر روی هم استوار شده است.  همچنین دارای اتاق های سرپوشیده و یک ایوان برای محل برافروختن آتش بوده است . بنای آتشکده نیمور تا قرن چهارم هجری سالم بوده است و ابن فقیه همدانی در آن زمان بنای نیمور را هم طراز ایوان کسری ، قصر شیرین و معبدکنگاور دانسته و می نویسد: "هیچ بنایی از خشت و گل خوش منظرتر از بنای نمیور وجود ندارد . محلی که این آتشکده در آن قرار دارد ‏، منطقه سرسبز و مشجری است .  در نزدیکی این آتشکده درخت چنار بسیارکهنسالی قرار دارد که از ریشه آن چندین چنار تنومند دیگر سر بر آسمان کشیده است .

بنای باستانی خورهه

 بنای باستانی خورهه در شمال شرق شهرستان محلات و در مجاورت روستای خورهه واقه شده است و تا شهر محلات  48 کیلومتر فاصله دارد.  این بنای تاریخی مربوط به دوران پیش از اسلام است .

مورخان از این مجموعه به نام آتشکده ، معبد ، کاخ و مرکز برگزاری جشن ها و مراسم ملی و مذهبی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد نموده اند .

در کاوش های به عمل آمده از این منطقه تاریخی ، آثار متعددی از دوره سلوکیان ، اشکانیان ، ساسانیان و دوره اسلامی بدست آمده که نشانگر کاربرد آن در دوره های مختلف بوده است .

خورهه در اوستا به معنی محل برآمدن خورشید بوده و کلمه خور هم به معنی خورشید و آفتاب و همچنین عمارت ییلاقی بکار رفته است که در هر صورت تفسیر این بنای را در این منطقه مشخص می کند .

 بنای مجموعه تاریخی خورهه در مساحتی حدود 3550 متر احداث گردید که شامل سه بخش ایوان اصلی ، مجموعه بخش شمالی و مجموعه بخش غربی می شود .

 کاروانسرای دودهک :

این کاروانسرا در ساحل شرقی رودخانه قمرود و در مسیر جاده دودهک به دهستان خورهه قرار گرفته است . کاروانسرای دودهک در دوره صفویه بنا شده است و در هر یک از دیوارهای شمالی،  شرقی و غربی آن سه برج تعبیه شده که نشان می دهد کاروانسرای شبیه به یک قلعه نظامی بوده است.

قلعه خسروانی:

این قلعه در داخل شهر محلات به شکل نیمه مخروبه ای باقی است و از دیوارها و برج های سالم مانده آن در واحد مسکونی جنب قلعه به عنوان دیوار استفاده می شود . از چهار برج قلعه دو برج آن تقریبا سالم مانده است ولی از دیگر متعلقات قلعه اثری بر جای نیست . مصالح به کار رفته در دیوارهای قلعه عمدتا خشت و گل و در برجهای باقی مانده آن خشت و گل با نمای آجر می باشد .

میدان چنار:

یکی از دیدنی های شهر درختان چنار قدیمی و زیبای محلات است .  عمر بعضی از این درختان به 1500 تا 2000 سال می رسد . بزرگترین و قطورتریناین درختان چنار  در مرکز میدان چنار قرار دارد که علت نامگذاری میدان با نام چنار نیز به دلیل واقع شدن درخت در آن است .

مسجد جامع محلات

 این مسجد در مرکز بافت قدیمی شهر محلات واقع شده و به نام مسجد جمعه نیز خوانده می شود.
این مسجد دارای ایوان و حیاطی است که اطراف آن به صورت حجره دو طبقه و به شکل بسیار زیبایی آراسته شده است . شبستان مسجد دارای ستون هایی جالب است  و سقف آن با تخته هایی پوشیده شده که روی آن آیات قرآن نقش گردیده است . در سال 1369 به طور تصادفی در این مسجد ، قبری کشف شد  که کارشناسان قدمت آن را 1200 سال تعیین کرده اند .

امامزاده عبدالله

ساختمان این امامزاده در قسمت جنوبی شهر محلات قرار دارد.این امامزاده دارای بقعه ایوانی سه جانبه است و از بقعه آن چنین بر می آید که مربوط به قبل از صفویه باشد.

امامزاده فضل و یحیی

امامزاده فضل و یحیی در کوی بالای محلات واقع شده و مدفن دو تن از نوادگان امام موسی کاظم است. بنای این امامزاده دارای حیاط وسیعی است که چهار طرف بقعه را فرا گرفته است. بقعه دارای قبه، رواق و ایوان هایی است و اطراف حیاط نیز حجره هایی به چشم می خورد. قدیمی ترین قسمت امامزاده، محراب آن است که بنای آن را 709 هجری و مربوط به دوره ایلخانان دانسته اند.

قلعه جمشیدى

این قلعه در نیمور محلات قرار دارد و تاریخ بناى آن دقیقاً مشخص نیست ، لیکن برخى تاریخ احداث آن را به دوره ساسانى مربوط مى‌دانند . این قلعه به قلعه ‌گبرى نیز معروف است . در حال حاضر این قلعه رو به انهدام کامل است و فقط دیوارى از آن و دو برج باقى مانده است. در مجاورت این قلعه دیوار بلند خشتى نیز وجود دارد که گویا حصار اصلى روستا بوده است . در پیرامون این قلعه بقایاى قلعه دیگرى به نام قلعه نایب حاج عبدل نیز مشهود است .

جاذبه های طبیعی

چشمه آب گرم محلات

در فاصله 15 کیلومتری شمال شرق محلات در ارتفاعات بلند منطقه، چشمه آب گرم محلات قرار دارد  که از معروفیت های خاصی بر خوردار است . این چشمه از طریق یک جاده آسفالته به جاده دلیجان – محلات متصل می شود. از سمت شمال نیز به وسیله یک جاده شوسه به جاده آسفالته دودهک – خورهه و سپس به جاده اصلی قم – اصفهان متصل می شود .

چشمه آب گرم محلات از نوع آبهای گرم عمقی است . این چشمه جوشان از  جمله مهمترین آب های معدنی استان مرکزی و ایران  محسوب می شود .

چشمه آبگرم محلات از دیرباز مورد توجه سیاحان بوده و همه ساله هزاران نفر از راههای دور و نزدیک به منظور درمان امراض پوستی و استخوانی به آن مراجعه می کنند .

آب این چشمه دارای ترکیبات معدنی بسیار مفیدی شامل کلسیم و گوگرد است که در درمان بیماری های نقرس،  عوارض  کبدی ،  صفراوی ، کلیوی و دستگاه گوارش مصرف دارد .

سرچشمه محلات

سرچشمه محلات یکی از پرآب ترین چشمه های استان مرکزی است و در بلندترین نقطه مرتفع شهر محلات قرار گرفته است. این چشمه یکی از جاذبه های گردشگری اصلی محلات محسوب می شود   به طوری که حتی  گفته می شود علت به وجود آمدن شهر محلات وجود این چشمه بوده است .

چشمه شفا

این چشمه آب گرم در بالای تپه مجاور سرچشمه محلات در محلی نزدیک تخته سنگ های سخت از دهانه چاهی خارج می شود و به حمام های اطراف آن هدایت می گردد. در گذشته ازاین دهانه مقدار کمی آب خارج می شد و منشاء اصلی چشمه در حدود100متری غرب آن بود، ولی در اثر زلزله ،منشاء اصلی چشمه تقریبا خشک شده و قسمت عمده آب از سرچشمه فعلی آن جاری است.
غارها:

 شهرستان محلات از جمله مناطقی است که غارهای زیادی در آن وجود دارد که تعدادی از آنها کشف شده اند.

بسیاری از غارها از چنان جاذبه هایی برخوردارند که می توان از آنها به عنوان یک منبع ارزشمند توریستی بهره برداری کرد . برخی از این غارها عبارتند از :

غار گاو: این غار در کوه سوراخ گاو و در شمال غربی روستای خورهه واقع شده است که از غارهای تاریخی منطقه محسوب می شود و داستان های تاریخ در مورد آن نزد مردم منطقه بسیار است.

غار یکه چاه: این غار در کوه های جنوب شرقی محلات و در مجاورت روستایی به همین نام واقع شده است. این غار دارای محوطه وسیعی است که از دو قسمت تشکیل شده که به وسیله حفره ای به یکدیگر ارتباط دارند.

غار گدار چشمه : این غار در کوه ارده و در جنوب نیم ور قرار گرفته است .

غار سرچشمه : این غار در شمال محلات و در کوه سرچشمه واقع شده است .

غار کشه ریز: غار کشه ریز در شمال غرب شهرستان و در کوه فیروز کوه در نزدیکی روستای عیسی آباد واقع شده است .

غار بابا جابر(باباجاور): این غار نیز در نزدیکی غار یکه چاه قرار دارد .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا