واگذاری درآمدهای 2 نیروگاه برای حمایت از پژوهش های آب و برق

علی اکبر مهاجری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به عزم دولت و وزارت نیرو برای افزایش اعتبارات بخش پژوهش، اظهار کرد: چندی پیش که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان تاکیدات جدی بر امر تحقیقات داشتند و فرمودند که من ندیدم دولتمردان هیچ گاه تقاضای بودجه اضطراری برای تحقیقات داشته باشند و اگر چنین تقاضایی بکنند حتما با جواب مثبت رو به رو خواهند شد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو افزود: بعد از این اتفاق، هم در دولت و هم در وزارت نیرو تحول بزرگی در بحث پژوهش صورت گرفت. از جمله کارهای مهمی که در وزارت نیرو انجام شد این بود که بخشنامه ای از سوی شخص وزیر به همه شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو ابلاغ شد مبنی بر اینکه موظفند یک درصد از درآمدها را اعم از فروش حق انشعاب و سایر درآمدهای بخش آب و فاضلاب و برق، به امر پژوهش اختصاص دهند.

وی با ابراز رضایت از افزایش اعتبارات پژوهشی وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: خوشبختانه گزارش ها نشان می دهد که امسال نسبت به سال گذشته، اعتبارات پژوهشی دو برابر شده و به تصویب شرکت ها و مجامع شرکت ها رسیده است و امیدواریم که این امر در وزارت نیرو محقق شود.

مهاجری در ادامه متذکر شد: هم اینک شورایی در وزارت نیرو تشکیل شده به نام شورای آموزش، تحقیقات و فناوری که همه مدیران ارشد وزارت نیرو و تعدادی از استادان برجسته دانشگاه در حوزه آب و برق عضو این شورا هستند. این شورا به صورت ماهانه این موضوع را رصد می کند و طرح های مهم وزارت نیرو به تصویب این شورا می رسد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو  افزود: تاکنون بیش از 26 طرح بزرگ در مجموعه وزارت نیرو به تصویب این شورا رسیده، نقشه های راه آن تهیه شده و از بعضی از این نقشه های راه در پژوهشگاه نیرو و موسسه تحقیقات آب رونمایی شده است.

از جمله کارهای مهمی که در وزارت نیرو انجام شد این بود که بخشنامه ای از سوی شخص وزیر به همه شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو ابلاغ شد مبنی بر اینکه موظفند یک درصد از درآمدها را  به امر پژوهش اختصاص دهند

مهاجری، طرح ساخت توربین 2 مگاواتی را از جمله طرح های مهم به تصویب رسیده دانست و اظهار کرد: از جمله طرح های مهمی که در شورای آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو به تصویب رسیده است، بحث توربین بادی است که خوشبختانه ساخت آن در داخل شروع شده است. در حال حاضر این کار در سطوح و اندازه های مختلف در حال انجام است. قراردادی در این زمینه با شرکت مپنا برای ساخت توربین 2 مگاواتی منعقد شده که امیدواریم در آینده بتوانیم تمام تکنولوژی ساخت آن را در ایران داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در مجموعه وزارت نیرو مقرر شده که درآمدهای 2 نیروگاه به امر پژوهش اختصاص یابد که مراحل واگذاری یکی از این دو نیروگاه به پژوهشگاه نیرو در حال طی شدن است. هم اکنون این موضوع در کمیسیون های دولت مطرح شده و در صورت تصویب، درآمد حاصل از این نیروگاه به پژوهشگاه نیرو واگذار می شود که بتواند با اطمینان بیشتری هزینه های تحقیقاتی خود را پوشش بدهد.

مهاجری خاطرنشان کرد: اگر این نیروگاه بتواند سیر خود را در دولت طی کند و محدودیت قانونی پیدا نکند، انشاالله نیروگاه دوم را هم برای موسسه تحقیقات آب در نظر خواهیم گرفت. نیروگاه دوم هنوز انتخاب نشده اما نیروگاه مربوط به پژوهشگاه نیرو انتخاب شده و مراحل خود را هم به خوبی پشت سر گذاشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا