تعدیل پروانه های بهره برداری از چاه ها بر مبنای الگوی کشت

محمد حاج رسولیها در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مقولاتی چون اقتصاد و دیپلماسی آب در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: ما در خصوص بحث آب 7 مورد را در نظر داشتیم که در برنامه ششم توسعه مد نظر قرار بگیرد. بحث های مدیریتی، ساختاری، تعادل بخشی، توجه به طرح های دارای اولویت و نیز آب شرب شهرها در لایحه دیده شده است اما مواردی هم که می بایست بیش از اینها روی آن کار شود، یکی بحث اقتصاد آب است و دیگری دیپلماسی آب. به نظر می رسد اگر این دو مساله بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و به احکام برنامه ششم اضافه شود، به مسایل عمده آب پرداخته شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبار 4000 میلیارد تومانی پیش بینی شده برای آب را کافی می دانید؟ گفت: به هرحال ما متوجه شرایط اقتصادی کشور هم هستیم. فراموش نکنیم که قیمت هر بشکه نفت از 140 دلار به 40 دلار رسیده است و در این شرایط نمی توان انتظار بیشتری از دولت داشت.

وی با اشاره به تعامل وزارت جهاد کشاورزی در ارتقای بهره وری آب، تصریح کرد: الان وزارت جهاد کشاورزی با بحث هایی که ما می کنیم هم سو شده است. تسهیلات خوبی که در زمینه تغییر سیستم های آبیاری اعطا می شود از نمونه های این تعامل است. اما بحث اصلاح الگوی کشت در مناطق مختلف بایستی با جدیت پیگیری شود.

حاج رسولیها افزود: جلوگیری از کشت برنج در مناطقی که ضرورتی به این کار نیست می بایست با همکاری هر دو وزارتخانه انجام شود. متاسفانه در بعضی مناطق کشت هایی صورت می گیرد که شاهد روی زمین ماندن محصول هستیم. هرچند این موضوع مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی هم نیست اما نیاز است که مشخص گردد چه محصولی در کدام منطقه و در کدام سال کشت شود که این سرمایه ها به هدر نرود.

مشاور وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما کارهای مربوط به تحویل حجمی زمانی و مکانی آب را شروع کردیم و لیست های خود را به وزارت جهاد کشاورزی دادیم که اگر نظری دارند، ارایه کنند تا به بهره وری بیشتر از آب کمک شود.

متاسفانه در بعضی مناطق کشت هایی صورت می گیرد که شاهد روی زمین ماندن محصول هستیم. هرچند این موضوع مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی هم نیست اما نیاز است که مشخص گردد چه محصولی در کدام منطقه و در کدام سال کشت شود که این سرمایه ها به هدر نرود

وی با اشاره به طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی، گفت: در بحث تعادل بخشی به آب های زیرزمینی، بحث نیاز آبی در مناطق مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه با نصب ابزارهای اندازه گیری در جریان های سطحی و زیرزمینی، ما می توانیم ساعت کارکرد کنتورها و احجام کنتورها را تطبیق بدهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: دوستان وزارت جهاد کشاورزی قول دادند که الگوی کشت را در همین سال 95 ارایه کنند که مبنای محاسبات ما برای تعدیل پروانه های بهره برداری از چاه ها خواهد بود. اگر در سال جاری، الگوی کشت دشت های مختلف کشور به تفکیک به ما ارایه شود، آن را مرجع اصلاح پروانه ها و نظارت بر بهره برداری از آب های زیرزمینی قرار می دهیم.

حاج رسولیها در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در بحث جلوگیری از فرونشست زمین چه اقداماتی پیش بینی شده است؟ اظهار کرد: جلوگیری از فرونشست زمین یک کار مهندسی است و از سوی سازمان زمین شناسی انجام می شود. هنوز از کارهای صورت گرفته در این زمینه، گزارشی در جلسات ارایه نشده است اما حتما در یکی از جلسات هماهنگی معاونان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو این بحث مطرح خواهد شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا