کشف کتیبه طلائی هزار و 700 ساله در سیبری

کاوش های باستان شناسان روسیه در یک محوطه باستانی متعلق به دوران امپراطوری روم منجر به کشف صفحاتی از جنس طلا و نقره شده است که روی آن عباراتی نقش بسته است. این صفحات فلزی به صورت لوله شده داخل یک قبر قرار داشتند.  مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که این آثار متعلق به سده چهارم میلادی بوده و متن آن شامل مطالبی با مضمون طلسم و جادو و خرافات متعلق به قرون نخستین میلادی است. این محوطه باستانی در منطقه ویمیناسیوم Viminacium در شرق سیبری قرار دارد.

مطالب مندرج روی این صفحات طلائی و نقره ای ، احتمالا عباراتی هستند که در آن روزگار اعتقاد بر جادوئی بودن آن ها وجود داشته و در مورد احضار و استمداد کمک از نیروهای خیر و شر و  مظاهر الهی و شیطانی است .

در همین رابطه میومیر کوارچ سرپرست این تیم تحقیقاتی و مدیر ارشد موسسه باستان شناسی منطقه ویمیناسیوم اعلام کرد: مطالعات انجام شده توسط کارشناسان نشان می دهد برای نوشتن این کتیبه ها از رسم الخط یونانی استفاده شده و زبان آن نیز، زبان آرامی است که در دوران باستان در منطقه وسیعی از ایران، هند و میان رودان ( به عربی بین النهرین ) رایج بوده است .

ایلیجا دانکوویچ دیگر باستان شناس پژوهشگر این تیم مطالعاتی نیز در رابطه با کشفیات فوق افزود: در این کتیبه ها نام شیاطین منطقه ای باستانی که امروزه در سوریه قرار دارد ذکر شده و فرم کلی این متون به آثار رومی شباهت دارد.

منطقه باستانی ویمیناسیوم در دوران امپراطوری روم دارای اهمیت زیادی بوده و یک اردوگاه نظامی در آن وجود داشته است. این منطقه در روزگار فوق دارای حدود 40 هزار نفر سکنه بوده و مرکز استان موئسیا امپراطوری روم به شمار می رفته است. این کاوش ها به صورت اضطراری و در پی تصمیم مسوولان منطقه جهت احداث یک نیروگاه و پیش از اجرای عملیات ساختمانی آن انجام می شود.

منبع: archaeology