ارزیابی زیست محیطی معیار تایید یا رد پروژه های عمرانی و توسعه ای است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت ارزیابی محیط زیستی، افزود: رعایت تمامی ضوابط مطابق با قانون الزامی است و هیچ اقدامی خارج از روند قانونی با توجه به مسئولیت در این حوزه و آثاری که پروژه های عمرانی و توسعه ای بزرگ در صورت عدم رعایت ضوابط می توانند ایجاد کنند، صورت نخواهد گرفت.
ابتکار ضمن تاکید بر اینکه محیط زیست مانع توسعه و اشتغال و رشد اقتصادی نیست، تصریح کرد: تنها خواسته ما حرکت در مسیر توسعه پایدار و رعایت الزامات و ضوابط است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طبیعت بکر و زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد، بر ضرورت توسعه گردشگری بومی و پایدار تاکید کرد.
وی گفت: محیط زیست فرصتی بسیار ارزنده برای توسعه پایدار است و می توان از طریق برنامه ریزی صحیح برای اکوتوریسم و گردشگری پایدار طبیعی در سطح ملی و بین المللی، از ظرفیت های بسیار ارزشمند و مهم محیط زیستی استان برای رونق اقتصاد و اشتغال سمنان بهره گرفت. 
همچنین غلام محمد زارعی رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس دهم با اشاره به شرایط اقتصادی و توسعه ای استان و یادآوری سفر آتی رئیس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت اعلام نتیجه ارزیابی های محیط زیستی تاکید کرد. 
در ادامه، عدل هاشمی پور نماینده استان در مجلس دهم با اشاره به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون انرژی، گفت: تلاش می کنیم تا از طریق افزایش تعامل مجلس و محیط زیست، امانت داران خوبی در حوزه محیط زیست باشیم.
وی با بیان نیاز استان به توسعه اقتصادی و اشتغال، اظهار کرد: به عنوان نمایندگان قانون، خواستار حرکت در مسیر قانون هستیم اما باید راهی برای رفع مشکلات مردم نیز ایجاد شود.
هاشمی پور گزارشی از بازدید منطقه حفاظت شده دنا و اقدامات محیط زیستی در استان ارائه داد و افزود: به دلیل صعب العبور بودن مناطق حفاظت شده استان، همچنین اهمیت مناطق، محیط زیست استان نیازمند نگاه ویژه تری در تخصیص اعتبارات و امکانات است.
علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز از دیگر حاضران در این جلسه بود که با ارائه گزارشی از وسعت مناطق حفاظت شده استان و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آتش سوزی جنگل های کهگیلویه و بویراحمد، گفت: با اقدامات صورت گرفته طی دو سال گذشته، شاهد کاهش وسعت مناطق جنگلی هستیم که طعمه حریق می شوند. 
به گفته وی، برگزاری مانورهای آمادگی برای مقابله با آتش سوزی عرصه های جنگلی، راه اندازی ستاد راهبردی عملیات واکنش سریع و استقرار تیم اطفاء حریق در مناطق مستعد آتش سوزی، پایش مستمر مناطق چهارگانه در فصول محتمل به حریق، افزایش همکاری و هماهنگی میان دستگاهی از طریق قرارداد چندجانبه سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان هوافضای سپاه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست برای بهره گیری از امکانات و خدمات پروازی در زمان حریق های جنگلی از جمله اقداماتی است که منجر به کاهش مساحت آتش سوزی های جنگلی طی سال 94 و پنج ماه نخست سالجاری شده است. 
وی افزود: همچنین تهیه و تدوین طرح جامع پنج ساله مدیریت، پیشگیری و اطفاء حریق در عرصه های طبیعی کشور با همکاری وزارت کشور به محوریت سازمان مدیریت بحران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، نصب سنسورهای هشدار آتش سوزی در برخی مناطق جنگلی کشور، اجرایی شدن دستور معاون اول رئیس جمهوری برای تخصیص اعتبار به منظور مقابله با آتش سوزی های جنگلی از دیگر اقداماتی است که مساحت آتش سوزی را کاهش داده است.
سید اسداله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست و سید محمد سادات ابراهیمی مشاور امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر حاضران در این جلسه بودند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا