مسیر انتقال آب خزر به سمنان هموارتر از دریاچه ارومیه است

سید محمدرضا رضازاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به آخرین نتایج دو طرح مطالعاتی انتقال آب از دریای خزر، اظهار کرد: در زمینه طرح انتقال آب از دریای خزر، دو مقصد در دستور کار ما قرار داشته است؛ یکی انتقال آب خزر به سمنان و دیگری انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه.

وی افزود: در بحث انتقال آب خزر به سمنان، مطالعات تقریبا تکمیل شده است و گزارشات زیست محیطی هم به سازمان حفاظت از محیط زیست ارایه شده است. جلسات مربوط به بررسی این طرح در سازمان محیط زیست برگزار و مقررشده که در یک فرجه زمانی، جمع بندی نظرات خود را به ما منعکس کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، خاطرنشان کرد: اگر بحث زیست محیطی این طرح که بر اساس گزارشات ارایه شده در نگاه کلی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است، به نتیجه برسد، ما بقیه مراحل کار را ادامه خواهیم داد.

رضازاده در ادامه گفت: طبیعتا دستگاه اجرایی برای انتقال آب از خزر به سمنان، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خواهد بود. اگر مجوزهای لازم صادر شود، می بایست در قانون بودجه، اعتبار اجرایی هم پیش بینی شود چون در حال حاضر این طرح از اعتبار مطالعاتی برخوردار است. پس از تصویب اعتبار اجرایی، مراحل اجرای طرح آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: 200 میلیون مترمکعب آب در سال در قالب این طرح به استان سمنان منتقل می شود و این آب صرفا در بخش شرب و صنعت به مصرف خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران  با اشاره به وضعیت انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه، عنوان کرد: در زمینه انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه هنوز مطالعات تکمیل نشده است. اطلاعات و آماری که در مورد گذشته دریاچه ارومیه وجود دارد، خیلی کم است. اما با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست و دستگاه های دیگر، تجهیزاتی را در دریاچه ارومیه مستقر کردیم و تلاش می کنیم از جنبه های مختلف کمی و کیفی، داده ها و اطلاعات خود را تکمیل نماییم تا بر اساس آن بتوانیم تاثیر انتقال آبی با کیفیت متفاوت از آب فعلی دریاچه ارومیه را روی محیط زیست منطقه و دیگر عوامل بررسی کنیم.

200 میلیون مترمکعب آب در سال در قالب این طرح به استان سمنان منتقل می شود و این آب صرفا در بخش شرب و صنعت به مصرف خواهد رسید

وی افزود: طبیعتا بخشی از کار به دلیل کمبود آمار و اطلاعات لازم، تاکنون به نتیجه نرسیده است ولی در کلیت فکر می کنیم احتمال آنکه از این طریق بتوان مشکل دریاچه ارومیه را حل کرد، بسیار ضعیف است.

رضازاده در پاسخ به این پرسش که بنابه اعلام دبیر ستاد احیای دریاچه، انتقال آب خزر به این دریاچه از دو منظر شیمیایی و اقتصادی غیرممکن است و پرونده این طرح بسته شده است. آیا مطالعات شما هم این موضوع را تایید می کند؟ گفت: هر دو جنبه ای که ایشان به آن اشاره کردند جنبه های مهمی است و قطعا تاثیر زیادی دارد. ما بر اساس تکلیفی که از طریق دولت و وزارت نیرو ابلاغ شده است، در حال انجام مطالعه هستیم. چه بسا به همان نتایجی که دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کردند، برسیم. اما کار باید یک کار علمی باشد که ما در روال متعارف خود، مشغول انجام آن هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، برنامه ای برای انتقال آب از خلیج فارس هم در دستور کار دارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر پروژه ای برای انتقال آب از خلیج فارس به کرمان توسط بخش خصوصی دنبال می شود که این پروژه جزو پروژه های تعریف شده برای شرکت ما نیست.

 

گفت و گو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا