اولین مدل پویا در ۱۰۰ میلیون سال گذشته با وضوح بالا نشان داد؛
چگونه سطح زمین در طول زمان تغییر کرده است؟

سطح زمین پوست زنده سیاره ما است و سیستم های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی را به هم متصل می کند. در طول زمان، مناظر با تکامل این سطح تغییر کرده و چرخه کربن و گردش مواد مغذی را تنظیم می کنند، زیرا رودخانه ها رسوب را به اقیانوس ها می برند.

به گزارش سیناپرس، همه این فعل و انفعالات زمین شناسی تأثیرات گسترده ای بر اکوسیستم ها و تنوع زیستی دارند. به این ترتیب، بازسازی چگونگی تکامل مناظر زمین در طی میلیون‌ها سال گامی اساسی در جهت درک تغییر شکل سیاره ما و تعامل چیزهایی مانند آب و هوا و لایه های زمین است و می تواند سرنخ هایی در مورد تکامل تنوع زیستی به ما بدهد.

در این راستا، تیم تحقیقاتی دانشگاه سیدنی با همکاری دانشمندان در فرانسه، اکنون یک مدل زمین‌شناسی دقیق از تغییرات سطح زمین منتشر کرده است. تریستان سالز (Tristan Salles) مدرس ارشد دانشگاه سیدنی و پژوهشگر ارشد این مطالعات می گوید: مدل ما اولین مدل پویا در ۱۰۰ میلیون سال گذشته با وضوح بالا تا ۱۰ کیلومتر است. این مدل با جزئیات بی‌سابقه ‌ای، نشان می ‌دهد که چگونه سطح زمین در طول زمان تغییر کرده و چگونه بر نحوه حرکت و نشست رسوبات تأثیر گذاشته است.

او می افزاید: مدل ما که به چارچوب‌های یک میلیون ساله تقسیم شده است، بر چارچوبی استوار است که نیروهای زمین ساختی و آب و هوایی صفحه ‌ای را با فرآیندهای سطحی مانند زلزله، هوازدگی، تغییر رودخانه‌ها و موارد دیگر ترکیب می‌ کند.

سالز در ادامه توضیح می دهد: این پروژه حدود سه سال پیش آغاز شد. ما همچنین راه هایی برای اضافه کردن خودکار اطلاعات دیگر به چارچوب خود پیدا کردیم. برای این مطالعه جدید، چارچوب ما از مدرن ترین بازسازی های صفحات تکتونیکی و شبیه سازی آب و هوای گذشته در مقیاس جهانی استفاده کرد. هر شبیه سازی چندین روز طول کشیده و یک تصویر کامل برای بازسازی ۱۰۰ میلیون سال گذشته تکامل سطح زمین ساخت. تمام این قدرت محاسباتی منجر به نقشه‌های جهانی با وضوح بالا شده است که پستی و بلندی‌های مناظر زمین و همچنین جریان آب و رسوب را نشان می‌ دهد.

او می افزاید: همه اینها به خوبی با مشاهدات زمین شناسی موجود مطابقت دارند. به عنوان مثال، ما داده‌های رسوب رودخانه و جریان‌های آب، مناطق حوضه زهکشی، بررسی‌های لرزه‌ای و روندهای بلندمدت فرسایش محلی و جهانی را با هم ترکیب کردیم.

به گفته سالز، ما دریافتیم که مدل ما عناصر کلیدی انتقال رسوب زمین را بازتولید می کند، از دینامیک شبکه های رودخانه ای تا تغییرات آهسته حوضه های رسوبی در مقیاس بزرگ را در طول زمان به تصویر می کشد.

به گزارش سیناپرس، سالز در خاتمه می گوید: مطالعات ما جزئیات بیشتری را در مورد نقشی که سطح زمین در حال تکامل دائمی در حرکت رسوبات از قله کوه ها به حوضه های اقیانوسی ایفا کرده است، نشان می دهد که در نهایت چرخه کربن و نوسانات آب و هوای زمین را در طول زمان تنظیم می کند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا