چرا افراد کهنسال کم اشتها می شوند؟

تیمی از پژوهشگران انگلیسی به سرپرستی پرفسور ماری هیکسون استاد دانشگاه پلیموث در حال بررسی دلایل کاهش وزن در کهنسالی هستند. این پژوهشگر در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: همزمان با افزایش سن، وزن افراد کاهش پیدا می کند. این عارضه با عنوان بی اشتهائی ناشی از پیری شناخته شده و سبب می شود تا فرد مبتلا، میزان کمتری غذا مصرف کرده که در نتیجه آن عواقبی مانند سو تغذیه ظاهر خواهد شد.

بدن افراد کهنسال پس از صرف غذا میزان بیشتری پپتید های YY یا PYY تولید می کند. این ماده در واقع هورمون ویژه ای است که در انسان احساس سیری را القا کرده و میزان مصرف غذا را تنظیم می کند.

نتایج این مطالعات نشان می دهد که بدن افراد کهنسال پس از صرف غذا میزان بیشتری پپتید های YY یا PYY تولید می کند. این ماده در واقع هورمون ویژه ای است که در انسان احساس سیری را القا کرده و میزان مصرف غذا را تنظیم می کند.

مطالعات پیشین انجام شده در این رابطه نشان می داد که کاهش وزن ناشی از پیری که عموما در سنین بالای هشتاد سال رخ می دهد، سو تغذیه ناشی از پیری را در پی خواهد داشت. این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان و اندازه هورمون های مرتبط با سیری داشته و ناشی از ترشح بیش از حد هورمون ghrelin است.

در مطالعات جدید مشخص شد که میزان بیشتری از هورمون PYY در بدن افراد مشارکت کننده که سن بالاتری داشتند در مقایسه با افراد جوان تر وجود دارد در صورتی که میزان هورمون  ghrelin در هر دو گروه تقریبا یکسان بود.

در این مطالعات، اعضای تیم تحقیقاتی به بررسی شرایط بدنی شش زن سالم بالای 80 سال پرداختند. آن ها معمولا پس از ساعت های طولانی غذا نخوردن، صبحانه مصرف می کردند. در ادامه میزان هورمون های موجود در بدن این افراد با هورمون های مشابه افراد مختلفی در گروه های سنی پائین تر مقایسه شده و مورد بررسی قرار می گرفت.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی اشتها Appetite journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد. 

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا