پیشگیری از سرطان ریه با گجت مانیتور کنترل کیفیت هوا

اکنون به کمک یک گجت مانیتور کنترل کیفیت هوا می‌توانید آلاینده‌های موجود در هوای خانه‌تان را – با اندازه‌ای کوچکتر از پهنای یک تار مو- شناسایی کنید و از این طریق برخی بیماری‌ها را از خود دور کنید.

تیم گجت مانیتور کنترل کیفیت هوا

ایرویژوآل- که تیمی از دانشمندان و مهندسین مختلف است- در حال تولید این گجت مانیتور کنترل کیفیت هوا تحت عنوان ایرویژوآل‌نود می‌باشد. صفحه زیبا و روشن گجت نود می‌تواند میزان آلودگی، دما، رطوبت و گرفتگی هوا را چه در فضای بیرون و چه در فضای خانه نشان دهد. یان بکیلاد یکی از بنیانگذاران ایرویژوآل می‌گوید این تیم امیدوار است بتواند «رویکرد کنترل کیفیت هوا» را تغییر دهد.

پیشگیری از سرطان ریه با گجت مونیتور کنترل کیفیت هوا - فردانما - آینده صنعت پزشکی و سلامت (۲)

یک تصور اشتباه

بکیلاد می‌گوید اغلب مردم از کیفیت هوایی که در خارج از منزل تنفس می‌کنند مطلع هستند زیرا بیشتر دولت‌ها به صورت مستمر کیفیت هوا را اندازه‌گیری کرده و اعلام می‌کنند اما در سمت دیگر، هوای درون خانه همواره یک موضوع ناشناخته است. «شما ۸۰ تا ۹۰ درصد زمان خود را درون خانه سپری می‌کنید بنابراین اگر بتوانید کیفیت هوای درون خانه خود را کنترل نمایید می‌توانید سلامت خود و خانواده‌تان را تأمین نمایید.»

هوای داخل خانه آلوده تر

طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا آلودگی هوای درون خانه می‌تواند در اثر گاز خوراک‌پزی، بخاری و سایر منابع دیگر ایجاد شود. علی‌الخصوص غذای سوخته می‌تواند دود مملو از آلودگی را در هوای خانه پخش کند. این گجت می‌تواند این آلودگی‌ها که شامل ذرات میکروسکوپی و یا ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون هستند را تشخیص دهد. عبارت «۲٫۵ میکرون» از قطر این ذرات گرفته شده است. بکیلاد می‌گوید این ذرات بسیار کوچک هستند، کوچک‌تر از ضخامت یک تار مو.

پیشگیری از سرطان ریه با گجت مونیتور کنترل کیفیت هوا - فردانما - آینده صنعت پزشکی و سلامت (۱)

به گزارش فردانما،گجت نود می‌تواند ذرات تا ۱۰ میکرون از جمله گرد و غبار را تشخیص دهد. بکیلاد می‌گوید ذرات کمتر از ۱۰ میکرون درون ریه‌ها استنشاق شده و از سیستم دفاعی بدن عبور کرده و نهایتاً وارد جریان خون می‌شوند. این امر می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی مانند التهاب چشم، بینی یا گلو شود. طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا ذرات کوچک‌تر می‌توانند وارد ریه‌ها شده و عفونت‌های ریوی، برونشیت و یا حتی سرطان ریه ایجاد کنند.

طریقه کارکرد این گجت

طبق گفته شرکت تولید کننده، گجت نود قادر است تا به کمک فناوری لیزر وجود ذرات معلق را تشخیص دهد. درون این گجت مانیتور کنترل کیفیت هوا یک فن، یک لیزر و یک سنسور نور وجود دارد. فن موجود در دستگاه، هوا را به داخل خود می‌کشد. لیزر یک پرتو باریک و دقیق را ساطع می‌کند و سنسور نور زیر این لیزر قرار گرفته است. بکیلاد بیان می‌کند: «وقتی ذرات از جلوی سنسور نور عبور می‌کنند، پرتو لیزر را می‌شکنند و سنسور تعداد دفعات شکستن پرتو لیزر را می‌شمرد.»