پرتاب نسل سوم از ماهواره‌های نوری ژاپن

آژانس اکتشافات هوافضایی ژاپن و شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی، آژانس فضایی ژاپن و اپراتور تجاری راکت H-2A ، ماهواره ژاپن را از مرکز فضایی تانیگاشیما ژاکسا در جنوب غربی استان کاگوشیما ژاپن به فضا پرتاب کردند.

بیست دقیقه پس از پرتاب، ژاکسا اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، جدایی ماهواره از راکت با موفقیت انجام شد و ماهواره وارد مدار شد. تصور می‌شود که ماهواره‌های اطلاعاتی برای نظارت بر سطح زمین و جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با امنیت ملی و حوادث به کار گرفته می‌شوند. این ماهواره قادر است از فاصله صدها کیلومتری و حتی در هوای ابری و تاریکی شب، اشیاء را در فاصله یک متری از یکدیگر در زمین شناسایی و رصد کند. از این ماهواره همچنین می‌توان در جمع آوری اطلاعات مربوط به خسارات وارد آمده در زمان وقوع بلایای طبیعی نیز استفاده کرد.   

به گزارش مرکز اطلاعات ماهواره‌ای کابینه ژاپن که به طور مستقیم به رهبر اجرایی دولت گزارش می‌دهد، برنامه ماهواره جمع‌آوری اطلاعات کشور شامل فضاپیمای تصویربرداری نوری و رادار است.

راکت H-2Aحامل چهاردهمین ماهواره ژاپن از سری ماهواره‌های جمع‌آوری اطلاعات ژاپن بوده است. همچنین این پرتاب، پنجمین پرتاب کشور ژاپن از یکم آپریل سال 2014 تا کنون به شمار می‌رود. رسیدن به رکورد بالاترین تعداد پرتاب در یک سال مالی و پرتاب ماهواره‌ با فاصله زمانی 53 روز پس از پرتاب ماهواره قبلی، یکی از افتخارات فضایی ژاپنی‌ها محسوب می‌شود.  

ژاپن نمونه اولیه از ماهواره جمع‌آوری اطلاعات نوری نسل سومی خود را در سال 2013 به فضا پرتاب کند. ماهواره‌ای که در روز پنجشنبه به فضا پرتاب شد، اولین ماهواره نسل سومی برای سری نوری5 است که به وسیله دوربین نوری تلسکوپی، تصاویر را با وضوح بالا ارائه می‌دهد. به گزارش مرکز اطلاعات ماهواره‌ای کابینه ژاپن، توسعه و ساخت این ماهواره نوری 272.41 میلیون دلار هزینه در بر داشته است. این در حالیست که پرتاب این ماهواره نیز هزینه‌ای در حدود 88.85 میلیون دلار در بر داشته است و ساخت و توسعه آن نیز 5 سال به طول انجامیده است.

پیش از این ژاپن ماهواره جمع‌آوری اطلاعات حسگر رادار خود را در تاریخ یکم فوریه به فضا پرتاب کرد که این ماهواره به ابزاری مجهز شده است که قادر است تصاویر با کیفیتی را در شرایط مختلف ابری، تاریکی و حتی در حالت استتار از سطح زمین تهیه کند. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن پس از پرتاب ماهواره در تاریخ یکم فوریه طی بیانیه‌ای گفت: « به منظور افزایش امنیت ملی ژاپن و ارتقای توانایی‌ مدیریت بحران، دولت سیستم قابل اعتمادی را برای جمع‌آوری اطلاعات خواهد ساخت.»

به گزارش رسانه‌ها، ژاپن برنامه‌ریزی کرده است که تا پایان سال 2015 بیش از سه پرتاب را از مرکز فضایی تانیگاشیما انجام دهد. همچنین ژاپن راکت H-2B را برای پرتاب کشتی باری به ایستگاه بین‌المللی فضایی در تاریخ 17 آگوست در نظر گرفته است.  اين راکت 5/2 متر عرض و 530 تن وزن دارد و به دو موتور و چهار موتور شتاب دهنده بوستر يدکي مجهز است. سازمان اکتشافات هوافضاي ژاپن جاکسا اعلام کرد: هدف از ساخت این راکت در ابتدا حمل بيش از شش تن محموله در سال از طريق سفينه بدون سرنشين اچ تی وی، به ايستگاه بين‌المللي فضايي است. علاوه بر توسعه برنامه فضايي ژاپن، این راکت براي افزايش رقابت‌جويي‌هاي شرکت ميتسوبيشي با راکت‌هاي آريان اروپا، سي لانچ شرکت بوينگ آمريکا طراحي شده است.

انتظار می‌رود بیش از دو ماموریت راکت H-2A تا پایان سال انجام شود. اولین ماموریت این راکت پرتاب تلسکوپی موسوم به Astro-H است که این تلسکوپ مجهز به نوع جدیدی از ردیاب اشعه ایکس است و می‌تواند بعنوان بخش جدایی‌ناپذیر رصدخانه فعلی ناسا جهت جمع‌آوری داده‌های دقیق‌تر مورد استفاده قرار گیرد. دومین ماموریت این راکت پرتاب اولین ماهواره ارتباطی تجاری موسوم به Telstar-12V است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا