بازار پر رونق آدامس غیراستاندارد در ایران

اصلیترین کشورهای صادرکننده آدامس به ایران

برخی آمارهای غیررسمی نشان می دهند، گردش مالی بازار آدامس ایران بالغ بر500 میلیارد تومان است که بخش عمده این رقم به آدامس‌های قاچاق اختصاص دارد. براساس آمار ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مجموع کل واردات آدامس ایران (به شکل قانونی) در سال 1394 بالغ بر 131,243,489,953 ریال (معادل4,468,603  دلار) بود.

کشور ترکیه با صادرات 936,774 کیلوگرم آدامس بدون قند به ارزش2,381,961  دلار و 13,909 کیلوگرم آدامس قندی به ارزش 14,585 دلار، در صدر فهرست صادرکنندگان آدامس به ایران قرار دارد و کشورهای لهستان، ایتالیا، ویتنام، امارات و سوئد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رئیس کل گمرک تأکید می کند، آدامس‌هایی که از مبادی رسمی وارد می‌شوند، مجوز استاندارد، بهداشت و سایر مجوزهای قانونی را دارند و به مصرف‌کنندگان توصیه می شود، کالاهایی را خریداری کنند که از مسیرهای قانونی وارد شده ‌اند؛ اما بخش نسبتا زیادی از آدامس‌های موجود در بازار ایران از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق به کشور وارد می شوند.

بلایی به نام آدامسهای قاچاق، تقلبی و تاریخ مصرف گذشته

همانطور که در گزارش قبلی به آن اشاره شد، ایرانی‌ها رتبه نخست مصرف آدامس در جهان را در اختیار دارند و سود سرشار این بازار، بسیاری از قاچاقچیان را وسوسه می کند. آدامس‌های قاچاق اغلب از مرزهای غربی و جنوبی به کشور وارد می شوند. به عنوان مثال، ماه گذشته (تیر 95) در مجموع 4 هزار و 750 کارتن آدامس تقلبی در گمرک بندر ریگ و گناوه ضبط و معدوم شدند.

آدامس‌هایی که از مبادی رسمی وارد می‌شوند، مجوز استاندارد، بهداشت و سایر مجوزهای قانونی را دارند و به مصرف‌کنندگان توصیه می شود، کالاهایی را خریداری کنند که از مسیرهای قانونی وارد شده ‌اند؛ اما بخش نسبتا زیادی از آدامس‌های موجود در بازار ایران از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق به کشور وارد می شوند.

ورود آدامس‌های قاچاق به کشور از دو جهت حائز اهمیت هستند: نخست بحث سلامت جامعه است؛ بسیاری از این آدامس‌ها تقلبی بوده و در شرایط نامناسب بهداشتی تولید و به شکل برند اصلی، بسته‌بندی می شوند یا اینکه تاریخ مصرف گذشته بوده و پس از درج تاریخ مصرف جدید، به بازار عرضه می شوند. آدامس‌های تقلبی و تاریخ مصرف ‌گذشته، تهدیدی جدی برای سلامت مصرف‌کنندگان هستند.

دوم بحث اقتصادی است؛ ورود کالاهای قاچاق از جمله آدامس، دولت را از حقوق قانونی خود محروم کرده و در عین حال، باعث تضعیف شرکت‌های داخلی می شود.

اکنون این سوال مطرح می شود که آیا آدامس‌های تولید شده توسط شرکت‌های داخلی که دارای مجوزهای استاندارد، بهداشت و سلامت هستند، بهتر از نمونه‌های تقلبی و تاریخ مصرف گذشته خارجی نیستند؟

کارخانههای تولیدکننده آدامس در ایران

شرکت صنعتی پارس مینو، بزرگترین تولیدکننده آدامس در ایران محسوب شده و در سال 1388، بزرگترین خط تولید آدامس بدون قند خاورمیانه در این شرکت راه‌اندازی شد. این شرکت با دو برند "وایت" و "شیک" در مجموع 42 محصول با طعم‌های مختلف تولید می کند که 37 محصول بدون قند (suger-free) هستند و دو آدامس مخصوص کودکان نیز دارای ویتامین سی ( Vit. C) هستند.

شرکت‌های مختلفی نیز در تولید آدامس‌های طبیعی (سقز) فعالیت می کنند. جویدن سقز منجر به افزایش ترشحات بزاقی، کاهش اسید دهان و درنتیجه رفع بوی بد دهان می شود و برای افرادی که از خشکی دهان رنج می برند، مفید است.

شرکت آذر سقز تبریز، تولیدکننده آدامس‌های طبیعی با برند "فیدان" و اولین تولیدکننده آدامس کندر در جهان محسوب می شود. در فرآیند تولید محصولات این شرکت از هیچگونه مواد مصنوعی استفاده نشده و آدامس‌ها کاملاً طبیعی، ارگانیک و گیاهی هستند. این آدامس دارای نشان سیب سلامت، استاندارد ایران و استاندارد جهانی بوده و در بسته‌بندی‌های مناسب به بازار عرضه می شود.

شرکت تولیدی سقزسازی کردستان، دیگر تولیدکننده آدامس طبیعی با برند "ون" است. محصولات این شرکت که دارای نشان استاندارد می باشند، در دو گروه قندی و غیرقندی (suger-free) و با بسته‌بندی‌های مناسب و بهداشتی به بازار عرضه می شوند.

این شرکت‌ها علاوه بر در اختیار داشتن بخشی از بازار آدامس ایران، به کشورهای مختلف از جمله آلمان، آذربایجان، ارمنستان، امارات، انگلیس، ژاپن، سوئد، سوئیس، عراق، کانادا و کویت نیز صادرات دارند.

حمایت از این شرکتها و تشویق مردم به استفاده از آدامسهای استاندارد و بهداشتی داخلی می تواند نقش مهمی در کاهش خروج ارز از کشور، مقابله با ورود آدامسهای تقلبی و غیربهداشتی و درنهایت، تضمین سلامت مردم جامعه داشته باشد.

 

منابع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران/ شبکه خبری صنایع غذایی ایران/ شرکت پارس مینو/  fidangum

گزارش: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا