مطالعه توالی زلزله های باستانی با کمک ابنیه تاریخی

تیمی از پژوهشگران موسسه زمین شناسی هیمالیا با هدف ارزیابی و مطالعه توالی زلزله و پیش بینی احتماع وقوع زلزله در آینده به بررسی و مطالعه دقیق یک معبد باستانی که در فاصله قرون هفتم تا یازدهم میلادی مورد استفاده قرار داشت پرداخته اند. این معبد در زمان سلسله چامبا و در شهری با همین نام  ساخته شده و سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده مایانک جوشی و وی- سی تاکور قرار دارد.

نکته قابل توجه در این زمینه، وقوع چندین زلزله شدیدی در دوران معاصر در مناطق اطراف این معبد است که باعث مرگ ده ها هزار نفر شده است اما در هیچ کدام از زلزله های رخ داده، شهر چامبا آسیب ندیده است. البته شواهد باستان شناسانه نشان می دهد این شهر نیز در دوران باستان بر اثر زلزله آسیب هایی دریافت کرده است که از جمله مهمترین یافته های پژوهشگران در این رابطه می توان به  کج شدن ستون های معبد لاکشمی نارایان و جا به جائی سقف معبد بارمور اشاره کرد.

مایانک جوشی در این رابطه می گوید: شواهد موجود نشان می دهد که زمین های مورد استفاده برای ساخت این معابد باستانی به صورت تصادفی انتخاب شده اند و این موضوع ارتباطی با شرایط زمین شناسی از دید پیشگیری از زلزله ندارد.

مطالعات این پژوهشگران نشان می دهد که بخش عمده تخریب معبد چامبا بر اثر زلزله شدیدی رخ داده که در سال 1555 میلادی به وقوع پیوست و مرکز آن در دره سری نگر واقع در 125 مایلی این معبد قرار داشت.

در حقیقت با توجه به وقوع زلزله های متعددی در قرون اخیر، معبد ساخته شده در این محل که در سال 1762 میلادی بنا شد، هیچ نشانه ای از آسیب دیدگی بر اثر زلزله را نشان نمی دهد. جوشی در رابطه با موضوع فوق می گوید: این منطقه به طور عادی یک منطقه زلزله خیز محسوب شده و به صورت طبیعی دارای ظرفیت بالقوه وقوع زلزله های شدید مانند آن چه در سال 2005 میلادی در کشمیر به وقوع پیوست ؛ خواهد بود. ما تلاش می کنیم با بررسی این ابنیه تاریخی به توالی زلزله ها و تاثیر آن در سازه های معماری پی ببریم.