اتحادیه اروپا بسته پیشنهادی خود را درباره 'اقتصاد کم کربن' ارائه داد

 انتقال کم کربن در جهان به دنبال تصویب اولین توافقنامه جهانی تغییرات آب و هوایی در دسامبر گذشته (آذر 94) تاکنون مورد بحث بوده است و شتاب بیشتری می گیرد.

پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا به کشورهای عضو کمک خواهد کرد تا خود را برای آینده آماده کنند و این پیشنهاد به حفظ رقابت پذیری اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد.
بسته جدید پیشنهادی بخشی از راهبرد اتحادیه اروپا برای احیای این اتحادیه با نگاهی بر سیاست های آب و هوایی در آینده است.
این چارچوب جدید مبتنی بر اصول برابری، همبستگی، مقرون به صرفه بودن و تمامیت زیست محیطی است. کشورهای عضو نقش پیشتازی را در تصمیم گیری درباره چگونی اجرای اقداماتی برای دستیابی به هدف تعیین شده در سال 2030 ایفا خواهند کرد.
کمیسیون اروپا بعلاوه راهبردی را درباره انتقال و انتشار کم کربن ارائه داده است که زمینه را برای توسعه اقدامات گسترده تر اتحادیه اروپا درباره وسایل نقلیه با انتشار صفر یا پایین کربن و سوخت های جایگزین با ویژگی انتشار پایین را فراهم خواهد آورد.
«ماروس سفکوویچ» معاون رئیس اتحادیه اروپا در بخش انرژی در این زمینه گفت که اتحادیه اروپا اصلاحات پیشنهادی را درباره سیستم مبادله میزان انتشار (Emissions Trading System)، ارائه داده است که این اصلاحات به همراه پیشنهادهایی که امروز درباره انتشار گازهای گلخانه ای برای کشورهای عضو ارائه شد، اهداف چارچوب آب و هوایی و انرژی سال 2030 را تحکیم می کند. ما همچنین به دنبال سیستم حمل و نقل مبتنی بر انتشار صفر کربن هستیم.
«میگول آریاس کانته» کمیسیونر اقدامات آب و هوایی و انرژی اتحادیه اروپا نیز گفت: این اتحادیه دارای طرح های بلندپروازنه ای درباره کاهش انتشار کربن است و من معتقدم که ما می توانیم با تلاش جمعی همه کشورهای عضو به این اهداف دست یابیم. اهداف ملی پیشنهادی عادلانه، انعطاف پذیر و واقع گرایانه هستند و مشوق های درستی را برای سرمایه گذاری در بخش هایی همچون حمل و نقل، کشاورزی، ساخت و ساز و مدیریت مواد زائد تعیین می کند. چنین پیشنهادهایی نشان می دهد که ما به وظایف و وعده های خود عمل کرده ایم.
«وایلوتا بولک» کمیسیر امور حمل و نقل اتحادیه اروپا نیز گفت: حمل و نقل منبع انتشار یک چهارم از گازهای گلخانه ای در اروپا را تشکیل می دهد و علت اصلی آلودگی هواست است و تغییر رویکرد به سمت انتشار پایین چنین گازهایی برای دستیابی به اهداف جاه طلبانه آب و هوایی در اتحادیه اروپا و تقویت کیفیت زندگی در شهرهای ما ضروری است. چنین رویکردی همچنین فرصتی برای مدرنیزه کرده اقتصاد اتحادیه اروپا و حفظ رقابت پذیری صنعتی اروپا است. راهبردی که امروز تصویب شد نقشه راهی را برای انتقال انتشار پایین ارائه می دهد و انگیزه ای برای چنین تغییر رویکردی خواهد بود.
در اتحادیه اروپا، تاکنون تلاش هایی برای همسویی بیشتر سرمایه گذاری های خصوصی با اهداف بهره وری در بخش منابع و آب و هوا آغاز شده است. ابزارهای مالی اتحادیه اروپا نقش مهمی در کمک به تامین منابع مالی طرح های آب و هوایی ایفا می کنند. بیش از 50 درصد از سرمایه گذاری ها تاکنون در بخش آب و هوایی تصویب شده اند. صندوق سرمایه گذاری های راهبردی به عنوان بخشی از طرح سرمایه گذاری اروپا به دنبال جمع آوری دست کم 315 میلیارد یورو سرمایه گذاری بیشتر در اقتصاد تا اواسط سال 2018 میلادی است.
 به گزارش پایگاه اینترنی اتحادیه اروپا،کمیسیون اروپا نقش فعالی را در تضمین بودجه اتحادیه اروپا و همسویی آن با اهداف آب و هوایی ایفا کرده است و دست کم 20 درصد از بودجه کنونی اتحادیه اروپا صرف اقدامات در این زمینه خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا