باکتری ها چگونه به وجود آمده اند؟

مطالعات جدید پژوهشگران فرانسوی بر مبنای آنالیز ژنتیکی  نمونه باستانی باکتری موسوم به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس Mycobacterium tuberculosis که عامل ایجاد کننده بیماری سل محسوب می شود ، نشان داد که این بیماری برای نخستین بار در حدود 6 هزار و 600 سال پیش در بخش های شمالی کشور چین ظاهر شده است.

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که تعداد باکتری ها در دوره انقلاب صنعتی و زمانی که انسان ها همراه با رشد جوامع شهری ، در کلنی های وسیع و در کنار یک دیگر به صورت انبوه به سر بردند ، افزایش زیادی داشته است. این موضوع در دوره جنگ جهانی اول نیز به وضوح دیده شده و در این مقطع زمانی  شاهد گسترش و پخش تعداد و انواع مختلف باکتری های در سراسر جهان هستیم .

مطالعات تطبیقی این پژوهش با یافته های باستان شناسی ، نشان می دهد که این دوره زمانی برابر با دوره ای است که انسان برای نخستین بار شروع به کشت و زراعت برنج کرده و این اتفاق در مناطق بالا دست دره رودخانه یانگ تسه افتاده است. از سوی دیگر مطالعات جوامع بشری در دوران باستان در سایر مناطق دنیا نشان می دهد که باکتری Mycobacterium tuberculosis معمولا همزمان با آغاز عصر کشاورزی، گریبان گیر جوامع اولیه انسانی بوده و به عنوان یک بیماری نو ظهور ، مشاهده می شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی به سرپرستی تیری ویرث که یک متخصص تکامل ژنتیکی در موزه پاریس است ، روند گسترش این بیماری را مطالعه کرده اند. آن ها اعتقاد دارند که این باکتری احتمالا از طریق جاده ابریشم که مناطق مختلف چین را به خاور میانه ، آسیای میانه ، اروپا و حتی جزایر اقیانوس آرام متصل می کرد به سایر نقاط جهان انتقال یافته و در حقیقت اصلی ترین دلیل گسترش و پخش باکتری عامل بیماری سل در دنیا، فعالیت های بازرگانی و تجاری مربوط به راه ابریشم محسوب شده و اصلی ترین موج آن در قرن نوزدهم و همزمان با مهاجرت های عمده مردم چین به سایر نقاط دنیا رخ داده است.

از سوی دیگر مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که تعداد باکتری ها در دوره انقلاب صنعتی و زمانی که انسان ها همراه با رشد جوامع شهری ، در کلنی های وسیع و در کنار یک دیگر به صورت انبوه به سر بردند ، افزایش زیادی داشته است. این موضوع در دوره جنگ جهانی اول نیز به وضوح دیده شده و در این مقطع زمانی  شاهد گسترش و پخش تعداد و انواع مختلف باکتری های در سراسر جهان هستیم .

در دوره های بعدی با رواج استفاده از آنتی بیوتیک ها در سطح جهانی، شاهد یک مرحله کاهش تعداد و انواع باکتری ها در جهان  هستیم ولی این موضوع با ظهور ویروس های جهش یافته جدیدی مانند ایدز که سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و اجازه رشد و نفوذ باکتری ها را می دهند به همراه فروپاشی نظام اتحاد جماهیر شوروی که سیستم بهداشت مبتنی بر آن نیز مختل شد ، کاهش یافته و پس از آن  دوباره شاهد گسترش تعداد و تنوع باکتری ها در سراسر دنیا هستیم.

منبع: nature