نگهداری از 700هزار جلد کتاب و 14 میلیون برگ سند در کتابخانه مجلس

دکتر محمدرضا مجیدی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به پیشینه و جایگاه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: امسال یکصدودهمین سالگرد تاسیس مجلس در کشور ما است. کتابخانه مجلس هم تقریبا همزمان با مجلس شکل گرفت. درست است که این کتابخانه یکی دو سال بعد تاسیس شد اما ایده تاسیس آن به همان روزهای اول افتتاح مجلس باز می گردد.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی افزود: کتابخانه مجلس با قدمت تاریخی که دارد یکی از کتابخانه های مهم ملی و بین المللی است. امروز مجموعه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، صرفا یک کتابخانه نیست بلکه یک مجموعه عظیم فرهنگی است که هم به ماموریت ها و مسوولیت های کتاب و کتابداری می پردازد و هم به خدمات دیگر در حوزه اسناد و موزه داری. خدمت رسانی به پژوهشگران در کنار خدمت رسانی به عموم شهروندان، از دیگر خدمات این مجموعه است.

وی یادآور شد: کتابخانه مجلس یکی از ذخایر کتب خطی کشور است و بیش از 27هزار جلد نسخه خطی را در بر می گیرد که الحمدالله همه آنها دیجیتالی شده است. کتاب «التفهیم بیرونی» از این مجموعه آثار در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. امیدواریم بتوانیم در آینده گام های زیادی در معرفی میراث مکتوب کشور برداریم.

مجیدی با اشاره به وجود تمایز کتابخانه مجلس نسبت به دیگر کتابخانه های کشور، تصریح کرد: وجه تمایز این کتابخانه با دیگر کتابخانه های کشور هم به لحاظ بعد تاریخی آن است و هم به لحاظ پارلمانی بودنش. این کتابخانه قبل از هرچیز در خدمت تقنین کشور بوده است. ما تلاش می کنیم در این دوره، کتابخانه تخصصی تقنین، نظارت و حقوق را تقویت بکنیم تا خدمت رسانی بیشتری به نمایندگان محترم و قانونگذاری کشور ارایه کند.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر این مجموعه، تعاملات بین المللی هم دارد؟ گفت: ما تلاش می کنیم در چارچوب دیپلماسی پارلمانی از ظرفیت های بیشتری استفاده کنیم. هم اکنون در کنار ایفلا که مجموعه کتابخانه های جهان است، مجموعه کتابخانه های پارلمانی هم جلساتی دارند که ما ارتباطات خود را هم در قالب این جلسات افزایش دادیم و هم در ارتباطات پارلمانی مجلس شورای اسلامی به دنبال فعال سازی این ظرفیت ها هستیم.

کتابخانه مجلس یکی از ذخایر کتب خطی کشور است و بیش از 27هزار جلد نسخه خطی را در بر می گیرد که الحمدالله همه آنها دیجیتالی شده است

وی بر لزوم استفاده از فناوری های روز تاکید و خاطرنشان کرد: ما برای آنکه به موفقیت برسیم باید از زمانه عقب نمانیم. به همین دلیل در کنار بحث های مربوط به کتابداری سنتی، بحث دیجیتال سازی در دستور کار قرار دارد. البته ما در حال حاضر مشکل جا و مکان داریم که انشاالله با همت مجلس و دولت، ساختمان جدید در ضلع جنوبی مدرسه شهید مطهری در رینگ بهارستان تکمیل شود تا بتوانیم خدمت رسانی بهتری داشته باشیم. اما به هرحال هرچه مخازن ما گسترش پیدا کند، منابع متعدد است و می بایست به دنبال دیجیتال سازی باشیم.

مجیدی ادامه داد: منابعی که تاکنون دیجیتال سازی شده اند، روی سایت کتابخانه مجلس قرار دارد و از هرجای جهان امکان دانلود آن وجود دارد.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: هم اکنون قریب به 700هزار جلد کتاب در مخازن کتابخانه مجلس وجود دارد. همچنین بیش از 14میلیون برگ سند در مرکز اسناد موجود است. انشالله با تکمیل ساختمان جدید، امکان بیشتری برای استفاده پژوهشگران از این اسناد به وجود خواهد آمد. ما در مسیر دیجیتال سازی این اسناد در حرکتیم تا آنها را برای آیندگان حفظ کنیم. چون همانطور که مستحضرید عمر کاغذ با وجود همه تلاش هایی که صورت می گیرد، محدود است.     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا