افت کیفیت تولیدات علمی همزمان با افزایش سن محققان

مطالعه جدید دکتر اشکان عبادی، محقق ایرانی دانشگاه فلوریدا نشان می دهد که برای توسعه هرچه سریعتر و باکیفیت تر علوم بهتر است بودجه های بیشتری در اختیار محققان جوان قرار گیرد.

این مطالعه همچنین حامل خبرهای بدی برای محققان مسن است. بر این اساس مشخص شده که محققان با سن و سال بیشتر در پروژه های گروهی، فعالیت کمتری دارند و پس از گذشت 12 سال از مطالعات علمی، تمایل کمتری برای ارایه مقالات تحقیقاتی از خود نشان می دهند.

سن محققان تأثیر منفی بر کیفیت تولیدات علمی می گذارد به طوریکه هرچه محققان به دوران سالمندی نزدیکتر می شوند، مقالات و پروژه های علمی ارایه می کنند که کیفیت پایین تری دارد

یافته اخیر دکتر عبادی درحالی ارایه شده که همواره بخش زیادی از بودجه های تحقیقاتی در میان دانشمندان سن و سال دار توزیع می شود که این خود عامل مطرح شدن انتقادات زیادی بوده است.

همین مسأله موجب شده تا حتی یکی از برندگان جایزه نوبل به مقامات دانشگاهی توصیه کند که بودجه های تحقیقاتی شان را در اختیار محققان زیر 40 سال قرار دهند. این مطالعه که تحت عنوان «چگونه تولیدات علمی را ارتقا بخشیم؟ تجزیه وتحلیل آماری از بودجه های تحقیقاتی و سایر فاکتورهای مؤثر» صورت گرفته جامعه ای از محققان در کانادا را در حد فاصل سالهای 1996 تا 2010 زیر نظر داشته است. بر اساس نتایج این مطالعه، سن محققان تأثیر منفی بر کیفیت تولیدات علمی می گذارد به طوریکه هرچه محققان به دوران سالمندی نزدیکتر می شوند، مقالات و پروژه های علمی ارایه می کنند که کیفیت پایین تری دارد.

در نقطه مقابل مشخص شده که محققان در سالهای جوانی شان مقالات بیشتری ارایه می کنند. این روند تا 12 سال اول فعالیتهای علمی شان ادامه دارد. اما از این مقطع به بعد روند کاهشی در کیفیت مقالات و پروژه ها آغاز می شود و این درحالی است که بودجه های تحقیقاتی که در اختیار آنها قرار می گیرد همچنان افزایش می یابد.

دکتر عبادی و همکارانش از دپارتمان مهندسی زیست پزشکی همچنین به این نکته تأکید دارند که محققان جوان از ظرفیت بالایی برای انجام پروژه های مطالعاتی برخوردار بوده و به همین دلیل باید به جای اتکای همیشگی به محققان مسن، شانسی برای محققان جوان در نظر گرفت.

منبع: timeshighereducation

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا